| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Hladík Jakub, doc. Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Sociální pedagogika jako pedagogická disciplína I. - Sociální pedagogika jako pedagogická disciplína II. - Vývoj myšlení o sociální funkci výchovy. - Rozvoj sociální pedagogiky jako vědy. - Pojetí a filozofie sociální pedagogiky. - Paradigmata (teorie) sociální pedagogiky. - Sociální pedagogika v zahraničí I. - Sociální pedagogika v zahraničí II. - Sociální pedagogika v České republice (současnost) I. - Sociální pedagogika v České republice (současnost) II. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 35 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 42 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 46 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 27 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| vztahu sociální pedagogiky a ostatních vědních disciplín | 
| vztahu sociální pedagogiky a ostatních vědních disciplín | 
| historie a současnosti sociální funkce výchovy | 
| historie a současnosti sociální funkce výchovy | 
| rozvoje sociální pedagogiky jako vědy | 
| rozvoje sociální pedagogiky jako vědy | 
| teorie a praxe sociální pedagogiky v zahraničí | 
| teorie a praxe sociální pedagogiky v zahraničí | 
| současného stavu sociální pedagogiky v ČR | 
| současného stavu sociální pedagogiky v ČR | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| analyzuje vztah sociální pedagogiky a blízkých společensko-vědních disciplín | 
| analyzuje vztah sociální pedagogiky a blízkých společensko-vědních disciplín | 
| vysvětluje historické aspekty sociální funkce výchovy | 
| vysvětluje historické aspekty sociální funkce výchovy | 
| porovnává různé zahraniční koncepce sociální pedagogiky | 
| porovnává různé zahraniční koncepce sociální pedagogiky | 
| popisuje současný stav sociální pedagogiky v ČR jako pedagogické disciplíny a studijního oboru | 
| popisuje současný stav sociální pedagogiky v ČR jako pedagogické disciplíny a studijního oboru | 
| vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti sociálního pedagoga v praxi | 
| vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti sociálního pedagoga v praxi | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Rozbor portfolia studenta | 
| Rozbor portfolia studenta | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. . 
                
 
            
                
                - 
                    CAMERON, C., MOSS, P. Social pedagogy and working with children and young people: where care and education meet. London ; Philadelphia : Jessica Kingsley Publishers, 2011. ISBN 978-1-84905-119-4.
                
 
            
                
                - 
                    GRANT, C. A. Teach! Change! Empower!: solutions for closing the achievement gaps. Thousand Oaks ; New Delhi ; London ; Singapore: Corwin, a SAGE Company, 2009. ISBN 978-1-4129-7649-7.
                
 
            
                
                - 
                    HRONCOVÁ, J., EMMEROVÁ, I., KRAUS, B. A KOL. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. V Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-072-3.
                
 
            
                
                - 
                    HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB, 298 s., 2. vyd., 2001. ISBN 80-8055-476-5.
                
 
            
                
                - 
                    KORNBECK, J., ROSENDAL JENSEN, N. (EDS.). The diversity of social pedagogy in Europe. Bremen : Europäischer Hochschulverlag, 2009. ISBN 978-3-941482-34-0.
                
 
            
                
                - 
                    KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
                
 
            
                
                - 
                    KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
                
 
            
                
                - 
                    LORENZOVÁ, J. Sociální pedagogika: věda, praxe a profese v souvislostech. Praha. 2023.
                
 
            
                
                - 
                    PETRIE, P. Communication skills for working with children and young people: introducing social pedagogy. London ; Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2011. ISBN 978-1-84905-137-8.
                
 
            
                
                - 
                    PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
                
 
            
                
                - 
                    STEPHENS, P. Social pedagogy: heart and head. Bremen: Europäischer Hochschulverlag, 2013. ISBN 978-3-86741-830-0.
                
 
            
         
         
         
     |