|
Vyučující
|
-
Suchánková Eliška, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Teorie a vývoj hry, hra z historického hlediska. - Specifika hry, hra a motivace, význam hry, klasifikace her, význam prostředí při hře, využití hračky ve hře, výzkumy o hře. - Vývojové etapy hry, rozvoj klíčových kompetencí dítěte prostřednictvím hry, hra jako prostředek pedagogické diagnostiky, regulace herních činností. - Hra v práci sociálního pedagoga, využití hry v pojetí současného vzdělávání, herní terapie. - Postup tvorby a vlastní tvorba herních programů v pedagogických, sociálních i zdravotnických zařízeních. - Praktické ukázky herních programů a her.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalosti z oblasti vývojové psychologie, obecné pedagogiky a didaktiky. |
| Znalosti z oblasti vývojové psychologie, obecné pedagogiky a didaktiky. |
| Výsledky učení |
|---|
| popíše historický vývoj názorů na hru a významné teorie her |
| popíše historický vývoj názorů na hru a významné teorie her |
| definuje hru dle vybraných pojetí |
| definuje hru dle vybraných pojetí |
| popíše význam hry, vývojové etapy hry, specifika her, typologie her |
| popíše význam hry, vývojové etapy hry, specifika her, typologie her |
| diskutuje souvislosti mezi hrou a učením, hrou a motivací |
| diskutuje souvislosti mezi hrou a učením, hrou a motivací |
| vysvětlí postup a popíše jednotlivé kroky tvorby herního programu |
| vysvětlí postup a popíše jednotlivé kroky tvorby herního programu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí her, teorie a definice her |
| analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí her, teorie a definice her |
| charakterizuje znaky a vlastnosti hry |
| charakterizuje znaky a vlastnosti hry |
| analyzuje hru dětí dle vybraných znaků, vlastností hry, typů hry a dalších herních specifik |
| analyzuje hru dětí dle vybraných znaků, vlastností hry, typů hry a dalších herních specifik |
| vyhledá aktuální vědecké poznatky o hře v souvislosti s adekvátním rozvojem dítěte |
| vyhledá aktuální vědecké poznatky o hře v souvislosti s adekvátním rozvojem dítěte |
| aplikuje osvojené znalosti o významu, vývojových etapách, specificích a typologiích hry v procesu plánování, organizace, realizace a evaluace herního programu |
| aplikuje osvojené znalosti o významu, vývojových etapách, specificích a typologiích hry v procesu plánování, organizace, realizace a evaluace herního programu |
| navrhuje vlastní herní program pro vybrané pedagogické či sociální zařízení |
| navrhuje vlastní herní program pro vybrané pedagogické či sociální zařízení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Bréda J., Vacek, A. Škola hrou. Jak využívat herních prvků ve výuce, aby byl mozek spokojený a děti se lépe učily.. Praha: Pasparta Publishing, 2023. ISBN 978-80-88429-64-7.
-
Danišovi, J. a P. Svobodná hra. Jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti.. Praha: Smart Press, 2020.
-
HÁJEK, B., PÁVKOVÁ, J. a kol. Školní družina.
-
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkové pedagogické učení. .
-
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. .
-
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. .
-
MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. .
-
MIŠURCOVÁ, V., FIŠER, J., FIXL, V. Hra a hračka v životě dítěte. .
-
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. .
-
Suchánková, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014.
-
ŽBIRKOVÁ, V. a kol. Hra a jej sociálně súvislosti. .
|