Vyučující
|
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
-
Pavlíčková Jaroslava, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
- Mediace (principy, cíl, fáze, účastníci, nástroje a dovednosti mediátora). - Podstata konfliktu a jeho zvládání v běžném a profesním životě. - Koncept nenásilné komunikace. - Komunikační bloky. - Empatické naslouchání. - Využití principů mediace a nenásilné komunikace při práci s klienty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Týmová práce, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
principů mediace |
principů mediace |
zásad komunikace orientované na potřeby |
zásad komunikace orientované na potřeby |
procesu mediace |
procesu mediace |
modelu nenásilné komunikace |
modelu nenásilné komunikace |
podstaty konfliktu a jeho zvládání |
podstaty konfliktu a jeho zvládání |
Odborné dovednosti |
---|
využívat komunikaci orientovanou na potřeby |
využívat komunikaci orientovanou na potřeby |
ovládat dovednosti mediátora |
ovládat dovednosti mediátora |
aplikovat principy mediace a nenásilné komunikace |
aplikovat principy mediace a nenásilné komunikace |
využívat empatické reakce a umění naslouchat |
využívat empatické reakce a umění naslouchat |
zhodnotit podstatu konfliktu a navrhnout vhodné postupy řešení |
zhodnotit podstatu konfliktu a navrhnout vhodné postupy řešení |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Týmová práce |
Týmová práce |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
Baum. Umění přátelského řešení konfliktu. Praha, 2009.
-
HOLÁ, L. Mediace. Způsob řešení mezilidských konfliktů. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0467-6.
-
Holá, Lenka. Mediace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3134-6.
-
NICHOLS, M. Zapomenuté umění naslouchat. Praha: Návrat domů, 2005.
-
Plamínek, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat.
-
Rosenberg, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-447-2.
-
ŠIŠKOVÁ, T. Facilitativní mediace. Praha: Portál, 2012.
|