Vyučující
|
-
Skarupská Helena, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- místo předmětu Filozofie výchovy v systému sociálních věd; - teoretická východiska předmětu Filozofie výchovy - filozofie výchovy jako pedagogická, filozofická a antropologická disciplína; - historický vývoj předmětu Filozofie výchovy; - filozofie výchovy jako jeden z předpokladů pro kritické myšlení; - problematika člověka v pojetí Filozofie výchovy a sociálních věd; - představitelé a směry Filozofie výchovy v evropském myšlení; - axiologie jako nezbytná součást Filozofie výchovy ; - role evolučních sociálních věd v současném směřování Filozofie výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Příprava na zkoušku
- 22 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 46 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti z předměty Úvod do filozofie a teorie výchovy. |
Znalosti z předměty Úvod do filozofie a teorie výchovy. |
Výsledky učení |
---|
postavení filozofie výchovy do systému sociálních věd |
postavení filozofie výchovy do systému sociálních věd |
teoretických východisek filozofie výchovy |
teoretických východisek filozofie výchovy |
historického vývoje filozofie výchovy |
historického vývoje filozofie výchovy |
představitelů filozofie výchovy |
představitelů filozofie výchovy |
role evolučních věd ve filozofii výchovy |
role evolučních věd ve filozofii výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětluje utváření kulturní a sociální identity |
vysvětluje utváření kulturní a sociální identity |
zasazuje výchovu do systému sociálních věd |
zasazuje výchovu do systému sociálních věd |
vysvětluje roli hodnot ve výchově |
vysvětluje roli hodnot ve výchově |
analyzuje informace z médií a vyvozuje závěry ve vztahu k problematice výchovy |
analyzuje informace z médií a vyvozuje závěry ve vztahu k problematice výchovy |
kriticky hodnotí informace |
kriticky hodnotí informace |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
ALLHOFF, F. Philosophies of the Sciences: A Guide. . London, 2010.
-
Brezinka, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 1. vyd. Praha : Zvon, 1996. ISBN 8071131695.
-
Bruner, J. S. On Knowing, essayes for the left hand. Cambridge: Press of Hardward University Press., 1963.
-
CORETH, E. Co je člověk : základy filozofické antropologie. 2. vyd. . Praha: Zvon, 1996.
-
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Harari. Sapiens: úchvatný i úděsný příběh lidstva. 2013. ISBN 978-80-7335-388-9.
-
HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. . Brno: Paido, 2000.
-
Kučerová, S. Antropologická a axiologická východiska pedagogiky. Bratislava, Pedagogika.sk 2/2011, 2011.
-
Malá, E. Kultúra v každodennom živote. Bratislava : Obzor, 1982.
-
Palouš, R. K filosofii výchovy. Praha, SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
-
Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha, Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0076-5.
-
Pelcová, N. Vzorce lidství. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.
-
Pelikán J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-85866-23-4.
-
Rogers C. R. Ako byť sám sebou. Bratislava : Iris, 1996. ISBN 80-88778-02-6.
|