Předmět: Filozofie výchovy

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Filozofie výchovy
Kód předmětu UPV/SP7FV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Skarupská Helena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- místo předmětu Filozofie výchovy v systému sociálních věd; - teoretická východiska předmětu Filozofie výchovy - filozofie výchovy jako pedagogická, filozofická a antropologická disciplína; - historický vývoj předmětu Filozofie výchovy; - filozofie výchovy jako jeden z předpokladů pro kritické myšlení; - problematika člověka v pojetí Filozofie výchovy a sociálních věd; - představitelé a směry Filozofie výchovy v evropském myšlení; - axiologie jako nezbytná součást Filozofie výchovy ; - role evolučních sociálních věd v současném směřování Filozofie výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Příprava na zkoušku - 22 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 46 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalosti z předměty Úvod do filozofie a teorie výchovy.
Znalosti z předměty Úvod do filozofie a teorie výchovy.
Výsledky učení
postavení filozofie výchovy do systému sociálních věd
postavení filozofie výchovy do systému sociálních věd
teoretických východisek filozofie výchovy
teoretických východisek filozofie výchovy
historického vývoje filozofie výchovy
historického vývoje filozofie výchovy
představitelů filozofie výchovy
představitelů filozofie výchovy
role evolučních věd ve filozofii výchovy
role evolučních věd ve filozofii výchovy
Odborné dovednosti
vysvětluje utváření kulturní a sociální identity
vysvětluje utváření kulturní a sociální identity
zasazuje výchovu do systému sociálních věd
zasazuje výchovu do systému sociálních věd
vysvětluje roli hodnot ve výchově
vysvětluje roli hodnot ve výchově
analyzuje informace z médií a vyvozuje závěry ve vztahu k problematice výchovy
analyzuje informace z médií a vyvozuje závěry ve vztahu k problematice výchovy
kriticky hodnotí informace
kriticky hodnotí informace
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Esej
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Esej
Doporučená literatura
  • ALLHOFF, F. Philosophies of the Sciences: A Guide. . London, 2010.
  • Brezinka, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 1. vyd. Praha : Zvon, 1996. ISBN 8071131695.
  • Bruner, J. S. On Knowing, essayes for the left hand. Cambridge: Press of Hardward University Press., 1963.
  • CORETH, E. Co je člověk : základy filozofické antropologie. 2. vyd. . Praha: Zvon, 1996.
  • Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
  • Harari. Sapiens: úchvatný i úděsný příběh lidstva. 2013. ISBN 978-80-7335-388-9.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. . Brno: Paido, 2000.
  • Kučerová, S. Antropologická a axiologická východiska pedagogiky. Bratislava, Pedagogika.sk 2/2011, 2011.
  • Malá, E. Kultúra v každodennom živote. Bratislava : Obzor, 1982.
  • Palouš, R. K filosofii výchovy. Praha, SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
  • Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha, Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0076-5.
  • Pelcová, N. Vzorce lidství. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.
  • Pelikán J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-85866-23-4.
  • Rogers C. R. Ako byť sám sebou. Bratislava : Iris, 1996. ISBN 80-88778-02-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází