Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení základních pojmů: globální výchova, globalizace, globální problémy. - Globální problémy: přírodněsociální, antroposociální, intersociální. - Globální výchova: vznik a koncepce globální výchovy, pojetí světa. - Pedagogický pohled na globální výchovu teoretický a praktický (klíčové kompetence, učitel a žák, výchovné postupy, globální učení). - Cvičení a hry pro globální výchovu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Exkurze
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Všeobecný kulturní přehled. Předměty nespecifikovány. |
Všeobecný kulturní přehled. Předměty nespecifikovány. |
Výsledky učení |
---|
popsat historický vývoj procesu globalizace |
popsat historický vývoj procesu globalizace |
definovat pojem globalizace |
definovat pojem globalizace |
vysvětlit význam globální výchovy |
vysvětlit význam globální výchovy |
charakterizovat složky globální výchovy |
charakterizovat složky globální výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat procesy globální výchovy |
aplikovat procesy globální výchovy |
navrhnout projekt globální výchovy pro danou skupinu |
navrhnout projekt globální výchovy pro danou skupinu |
používá principy globální výchovy |
používá principy globální výchovy |
rozvíjí oblasti v systému globální výchovy |
rozvíjí oblasti v systému globální výchovy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Exkurze |
Exkurze |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozhovor |
Rozhovor |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Doporučená literatura
|
-
Akční plán na léta 2022-2025 ke Státnímu programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálnímu poradenství na léta 2016-2025. .
-
Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). .
-
Státní program EVVO a EP na léta 2016-2025. .
-
Státní program ochrany přírody a krajiny České republiky pro období 2020-2025. .
-
BAŠTA, Jiří, František HRDLIČKA a Helena KOLÁŘOVÁ. Člověk a prostředí. Praha: Česká technika- nakladatelství ČVUT. 2005.
-
CÍLEK, Václav a Viktor BEZDÍČEK. Jak to vidí -- Václav Cílek. Praha: Radioservis ve spolupráci s Českým rozhlasem. 2010.
-
Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
-
HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
-
KAŇÁKOVÁ, N. Globální problémy. Ostrava: VŠB-Technická univerzita Ostrava, 2004. ISBN 80-248-0681-9.
-
MEZŘICKÝ, Václav, ed. Perspektivy globalizace. Praha: Portál. 2011.
-
MOLDAN, Bedřich. Životní prostředí v globální perspektivě. Praha: Karolinum. 2020.
-
MOVÁČEK, Pavel. Dějiny blízké budoucnosti. Olomouc: Univerzita Palackého. 2020.
-
NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. Olomouc: Univerzita Palackého. 2011.
-
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2.
-
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5.
-
PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
-
SAYLAN, Charles, BLUMSTEIN, Daniel T. The Failure of Environmental Education. London: University of California Press. 2011.
|