|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení základních pojmů: globální výchova, globalizace, globální problémy. - Globální problémy: přírodněsociální, antroposociální, intersociální. - Globální výchova: vznik a koncepce globální výchovy, pojetí světa. - Pedagogický pohled na globální výchovu teoretický a praktický (klíčové kompetence, učitel a žák, výchovné postupy, globální učení). - Cvičení a hry pro globální výchovu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Exkurze
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Všeobecný kulturní přehled. Předměty nespecifikovány. |
| Všeobecný kulturní přehled. Předměty nespecifikovány. |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat historický vývoj procesu globalizace |
| popsat historický vývoj procesu globalizace |
| definovat pojem globalizace |
| definovat pojem globalizace |
| vysvětlit význam globální výchovy |
| vysvětlit význam globální výchovy |
| charakterizovat složky globální výchovy |
| charakterizovat složky globální výchovy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat procesy globální výchovy |
| aplikovat procesy globální výchovy |
| navrhnout projekt globální výchovy pro danou skupinu |
| navrhnout projekt globální výchovy pro danou skupinu |
| používá principy globální výchovy |
| používá principy globální výchovy |
| rozvíjí oblasti v systému globální výchovy |
| rozvíjí oblasti v systému globální výchovy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
|
Doporučená literatura
|
-
Akční plán na léta 2022-2025 ke Státnímu programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálnímu poradenství na léta 2016-2025. .
-
Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). .
-
Státní program EVVO a EP na léta 2016-2025. .
-
Státní program ochrany přírody a krajiny České republiky pro období 2020-2025. .
-
BAŠTA, Jiří, František HRDLIČKA a Helena KOLÁŘOVÁ. Člověk a prostředí. Praha: Česká technika- nakladatelství ČVUT. 2005.
-
CÍLEK, Václav a Viktor BEZDÍČEK. Jak to vidí -- Václav Cílek. Praha: Radioservis ve spolupráci s Českým rozhlasem. 2010.
-
Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
-
HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
-
KAŇÁKOVÁ, N. Globální problémy. Ostrava: VŠB-Technická univerzita Ostrava, 2004. ISBN 80-248-0681-9.
-
MEZŘICKÝ, Václav, ed. Perspektivy globalizace. Praha: Portál. 2011.
-
MOLDAN, Bedřich. Životní prostředí v globální perspektivě. Praha: Karolinum. 2020.
-
MOVÁČEK, Pavel. Dějiny blízké budoucnosti. Olomouc: Univerzita Palackého. 2020.
-
NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. Olomouc: Univerzita Palackého. 2011.
-
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2.
-
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5.
-
PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
-
SAYLAN, Charles, BLUMSTEIN, Daniel T. The Failure of Environmental Education. London: University of California Press. 2011.
|