| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Matušů Renáta, Mgr. lic. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Přístupy k psychickým problémům a duševním nemocem v historii lidstva. Dějiny pedagogické a psychologické  diagnostiky. - Základní principy pedagogicko-psychologické diagnostiky.  Současné legislativní ukotvení v ČR. - Etické otázky, vztahující se k procesu pedagogicko-psychologické diagnostiky a k výzkumným činnostem.  - Psychometrické vlastnosti testových metod. - Základní informace o pedagogické a psychologické diagnostice dětí raného věku. - Pedagogické a psychologické přístupy při práci s dětmi předškolního věku. Oblasti školní zralosti. - Pedagogicko-psychologická diagnostika školních schopností a dovedností žáků ZŠ a SŠ. - Kognitivní styly, motivace žáků. Klima školy, klima třídy. - Možnosti pedagogicko-psychologické diagnostiky dospělých.  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Sebereflexe, Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
        
            
                    
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 45 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 25 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Středoškolská znalost v oblasti pedagogiky a psychologie. | 
| Středoškolská znalost v oblasti pedagogiky a psychologie. | 
| Výsledky učení | 
|---|
| různých druhů klinických metod  | 
| různých druhů klinických metod  | 
| různých druhů testových metod a způsobů jejich klasifikace | 
| různých druhů testových metod a způsobů jejich klasifikace | 
| psychometrických vlastností psychodiagnostických metod | 
| psychometrických vlastností psychodiagnostických metod | 
| zařízení, ve kterých se pedagogicko-psychologická diagnostika obvykle realizuje | 
| zařízení, ve kterých se pedagogicko-psychologická diagnostika obvykle realizuje | 
| základních psychologických přístupů, z nichž diagnostika vychází (klasický x dynamický přístup)  | 
| základních psychologických přístupů, z nichž diagnostika vychází (klasický x dynamický přístup)  | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| rozpozná u klienta potřebu diagnostického vyšetření | 
| rozpozná u klienta potřebu diagnostického vyšetření | 
| interpretuje odbornou zprávu z pedagogicko-psychologického vyšetření  | 
| interpretuje odbornou zprávu z pedagogicko-psychologického vyšetření  | 
| navrhne možná zařízení a instituce v okolí klientova bydliště | 
| navrhne možná zařízení a instituce v okolí klientova bydliště | 
| zformuluje cíl pedagogicko-psychologického vyšetření | 
| zformuluje cíl pedagogicko-psychologického vyšetření | 
| objasní výsledky pedagogicko-psychologické diagnostiky jednotlivce v kontextu srovnání s celou populací  | 
| objasní výsledky pedagogicko-psychologické diagnostiky jednotlivce v kontextu srovnání s celou populací  | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Individuální práce studentů | 
| Individuální práce studentů | 
| Sebereflexe | 
| Sebereflexe | 
| Týmová práce | 
| Týmová práce | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Přednášení | 
| Přednášení | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Písemná zkouška | 
| Analýza seminární práce | 
| Analýza seminární práce | 
| Známkou | 
| Známkou | 
| Písemná zkouška | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Dana Krejčířová; Mojmír Svoboda; Marie Vágnerová. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
                
 
            
                
                - 
                    Donald P. Ogden. Psychodiagnostics and Personality Assessment. Western Psychological Services, 2001. 
                
 
            
                
                - 
                    Dušek Karel, Večeřová-Procházková Alena. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Psyché, 2015. ISBN 978-80-247-4826-9.
                
 
            
                
                - 
                    Havigerová Jana Marie. Vyhledávání nadaných dětí v předškolním věku. Praha - Pedagogika, 2014. ISBN 978-80-247-5150-4.
                
 
            
                
                - 
                    HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
                
 
            
                
                - 
                    Jarmila Klégrová; Marie Vágnerová. Poradenská psychologická diagnostika dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.
                
 
            
                
                - 
                    Jonathan M. Campbell,  Randy W. Kamphaus. Psychodiagnostic Assessment of Children: Dimensional and Categorical Approaches. New Jersey: John Wiley, 2006. ISBN 978-0471212195.
                
 
            
                
                - 
                    MUSIL, V. Jiří a Michaela SMĚŠNÁ. L-J sociometrická technika. Olomouc: Psychologická a výchovná poradna, 2006. ISBN 80-903449-1-7.
                
 
            
                
                - 
                    Seidlová Málková Gabriela, Smolík Filip. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Psyché, 2015. ISBN 978-80-247-4239-7.
                
 
            
                
                - 
                    Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0227-1.
                
 
            
                
                - 
                    Šnýdrová Ivana. Psychodiagnostika. Praha: Psyché. ISBN 978-80-247-2165-.
                
 
            
                
                - 
                    Urbánek, Tomáš; Denglerová, Denisa. Psychometrika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0143-4.
                
 
            
                
                - 
                    Václav Mertin; Lenka Krejčová. Metody a postupy poznávání žáka -- Pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
                
 
            
                
                - 
                    ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
                
 
            
         
         
         
     |