|
Vyučující
|
-
Suchánková Eliška, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Tématika volného času, základní terminologie. - Volný čas v historickém kontextu. - Současná pojetí problematiky volného času. - Faktory ovlivňující trávení volného času, hra a motivace. - Pedagogika volného času, výchova ve volném čase, její funkce, možnosti, úskalí. - Zařízení pro volný čas, činnosti ve volném čase. - Zážitková pedagogika. - Galerijní a muzejní edukace. - Pedagog volného času, legislativa.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Exkurze
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nespecifikováno. |
| Nespecifikováno. |
| Výsledky učení |
|---|
| definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času |
| definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času |
| popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času |
| popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času |
| charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory |
| charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory |
| jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam |
| jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam |
| popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase |
| popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase |
| vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
| vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
| charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy |
| charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času |
| analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času |
| analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností |
| analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností |
| kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas |
| kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas |
| navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času |
| navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času |
| aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
| aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
| vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi |
| vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
-
Hanuš, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
-
Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
-
Kaplánek, M., Bauman, P., Dudová, A., Kočerová, M., Macků, R.& Svobodová, Z. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
-
Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času.. Brno: Paido, 2011.
-
Němec, J. Od prožívání k požitkářství : výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno: Paido, 2002.
-
Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.
-
Pieper, J. K. Volný čas, vzdělání, moudrost. Praha: Křesťanská akademie, 0199. ISBN 80-900615-6-7.
-
Pospíšil, J. Hodnoty a volný čas. Nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc: UP v Olomouci, 2023.
-
Spousta, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-1007-X.
-
Vážanský, M., Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido., 1995.
|