Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Stručný obsah výuky: - vymezení základních pojmů (senior, senium, stáří, stárnutí), teoretické vymezení oboru sociální práce; - sociální události v seniorském věku (odchod do starobního důchodu, nemoc ve stáří, aj.); - specifika práce se seniory (omezení pohybového aparátu, komunikační schopnosti, nižší míra adaptace, aj.); - aktivizace seniorů; - sociální služby pro seniory; - praktické příklady řešené v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem k úspěšnému zvládnutí předmětu jsou odborné znalosti z předmětů Sociální pedagogika a Sociální práce s ohroženými dětmi a rodinou. |
Předpokladem k úspěšnému zvládnutí předmětu jsou odborné znalosti z předmětů Sociální pedagogika a Sociální práce s ohroženými dětmi a rodinou. |
Výsledky učení |
---|
definuje obor sociální práce |
definuje obor sociální práce |
popíše zákon o sociálních službách |
popíše zákon o sociálních službách |
jmenuje a objasní sociální události spojené se stářím |
jmenuje a objasní sociální události spojené se stářím |
vymezí principy komunikace s osobou seniorského věku |
vymezí principy komunikace s osobou seniorského věku |
objasní význam aktivizace ve stáří |
objasní význam aktivizace ve stáří |
Odborné dovednosti |
---|
navrhne plán řešení pro jednotlivé sociální události, kterým mohou senioři čelit (nemoc, odchod do důchodu apod.) |
navrhne plán řešení pro jednotlivé sociální události, kterým mohou senioři čelit (nemoc, odchod do důchodu apod.) |
používá principy komunikace s osobou seniorského věku |
používá principy komunikace s osobou seniorského věku |
navrhne aktivizační plán pro osobu seniorského věku, která žije v pobytovém zařízení sociálních služeb |
navrhne aktivizační plán pro osobu seniorského věku, která žije v pobytovém zařízení sociálních služeb |
vyplní formulář Žádost o příspěvek na péči |
vyplní formulář Žádost o příspěvek na péči |
navrhne, jaký typ sociální služby by mohl senior v nepříznivé sociální situaci využívat s ohledem na jeho aktuální potřeby |
navrhne, jaký typ sociální služby by mohl senior v nepříznivé sociální situaci využívat s ohledem na jeho aktuální potřeby |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Známkou |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BAUM, D. Výzkumné metody v sociální práci. 2014.
-
KUBALČÍKOVÁ, K. Sociální práce se seniory v kontextu kritické gerontologie. 2015.
-
MATOUŠEK, O. Encyklopedie sociální práce.. 2013.
-
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. 2013.
-
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. 2012.
-
Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. 2009.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Edukace senior: geragogika a gerontodidaktika. 2015.
-
WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. 2005.
|