|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do studia metod sociálně (výchovné) práce. - Výzkumné metody (pozorování, rozhovor, dotazník, kazuistika). - Metody práce s jednotlivcem. - Metody práce se skupinou. - Komunitní sociální práce. - Netradiční metody sociální práce. - Ostatní metody a techniky aplikovatelné do sociálně-výchovné práce.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost obsahu předmětů sociální pedagogika, pedagogika, sociální práce, sociální komunikace, metody sociální práce. |
| Znalost obsahu předmětů sociální pedagogika, pedagogika, sociální práce, sociální komunikace, metody sociální práce. |
| Výsledky učení |
|---|
| základního dělení metod sociálně výchovné práce, včetně specifikace a vymezení technik sociálně výchovné práce |
| základního dělení metod sociálně výchovné práce, včetně specifikace a vymezení technik sociálně výchovné práce |
| jednotlivých metod sociálně výchovné práce s jednotlivcem, skupinou a komunitou |
| jednotlivých metod sociálně výchovné práce s jednotlivcem, skupinou a komunitou |
| specifik jednotlivých metod sociálně výchovné práce |
| specifik jednotlivých metod sociálně výchovné práce |
| komplexního využití jednotlivých metod v různých prostředích a kontextech |
| komplexního využití jednotlivých metod v různých prostředích a kontextech |
| netradičních metod sociálně výchovné práce a sociální práce, včetně vysvětlení jejich využití v různých kontextech |
| netradičních metod sociálně výchovné práce a sociální práce, včetně vysvětlení jejich využití v různých kontextech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout na základě konkrétní kazuistiky situace/osoby konkrétní postup/y, techniky a metody sociálně výchovné práce |
| navrhnout na základě konkrétní kazuistiky situace/osoby konkrétní postup/y, techniky a metody sociálně výchovné práce |
| rozlišit metody sociálně výchovné práce podle jednotlivých cílových skupin |
| rozlišit metody sociálně výchovné práce podle jednotlivých cílových skupin |
| rozlišit a aplikovat metody sociálně výchovné práce v různých situacích, kontextech a ve vztahu ke konkrétním cílovým skupinám |
| rozlišit a aplikovat metody sociálně výchovné práce v různých situacích, kontextech a ve vztahu ke konkrétním cílovým skupinám |
| aplikovat profesionálně vedený sociálně výchovný a sociálně terapeutický rozhovor v různých kontextech a situacích |
| aplikovat profesionálně vedený sociálně výchovný a sociálně terapeutický rozhovor v různých kontextech a situacích |
| sestavit, vyhodnotit a analyzovat dotazník a další relevantní terapeutické a diagnostické metody sociálně výchovné práce |
| sestavit, vyhodnotit a analyzovat dotazník a další relevantní terapeutické a diagnostické metody sociálně výchovné práce |
| navrhnout plán intervence na základě konkrétní kazuistiky/situace/kontextu |
| navrhnout plán intervence na základě konkrétní kazuistiky/situace/kontextu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Přednášení |
| Týmová práce |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Známkou |
| Písemná zkouška |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
CHARVÁTOVÁ, D. Metody sociální práce. 1990.
-
KAPPL, M. Metody sociální práce s jednotlivcem. 2004.
-
MATOUŠEK, O. a A. KŘIŠŤAN. Encyklopedie sociální práce. 2013.
-
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. 2013.
-
NAVRÁTIL, P. Teorie a metody sociální práce. 2001.
-
Řezníček, I. Metody sociální práce. 1994.
-
Schimmerlingová, V., Novotná. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. 1992.
|