| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - student se seznámí formou praktické zkušenosti s těmito typy zařízení: - státní organizace /školská zařízení pro ústavní a ochranné výchovy, zařízení preventivně výchovné péči, věznice/ - nestátní neziskové organizace /terapeutické komunity, spěciálně terapeutické dílny, poradny/ - církevní organizace - výstavy /interaktivní expozice/ - v rámci seminářů specifické práce s klientem: - práce s klientem podle I. Úlehly, arteterapie, socioterapie, práce s klientem podle logoterapie
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
        
            
                    
                
                    
                    - Exkurze
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 22 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Absolvování předmětu Sociální pedagogika I. a teoretické znalosti jednotlivých typů práce s klientem. Dále základní orientace v problematice fungování sociálních služeb a jejich možnosti využívání klientem.  | 
| Absolvování předmětu Sociální pedagogika I. a teoretické znalosti jednotlivých typů práce s klientem. Dále základní orientace v problematice fungování sociálních služeb a jejich možnosti využívání klientem.  | 
| Výsledky učení | 
|---|
| sféry uplatnění sociálního pedagoga v sociální a školské oblasti | 
| sféry uplatnění sociálního pedagoga v sociální a školské oblasti | 
| fungování systémů a struktur vybraných sociálních a školských institucí | 
| fungování systémů a struktur vybraných sociálních a školských institucí | 
| kompetencí sociálního pedagoga napříč uplatněním | 
| kompetencí sociálního pedagoga napříč uplatněním | 
| metod práce s jednotlivcem | 
| metod práce s jednotlivcem | 
| metod práce se skupinou | 
| metod práce se skupinou | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| porovná různá sociální a školská zařízení | 
| porovná různá sociální a školská zařízení | 
| analyzuje zařízení z hlediska organizačního a personálního uskupení | 
| analyzuje zařízení z hlediska organizačního a personálního uskupení | 
| zhodnotí nabídku poskytovaných služeb pro cílové skupiny klientů | 
| zhodnotí nabídku poskytovaných služeb pro cílové skupiny klientů | 
| používá metody práce s jednotlivcem a skupinami | 
| používá metody práce s jednotlivcem a skupinami | 
| zdůvodní výběr cílové skupiny pro vlastní praxi | 
| zdůvodní výběr cílové skupiny pro vlastní praxi | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Zážitková (sebezkušenostní) | 
| Zážitková (sebezkušenostní) | 
| Exkurze | 
| Exkurze | 
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích | 
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Demonstrace | 
| Demonstrace | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Pozorování | 
| Pozorování | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Analýza prezentace studenta | 
| Analýza prezentace studenta | 
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) | 
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) | 
| Příprava a přednes prezentace | 
| Příprava a přednes prezentace | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Janský, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
                
 
            
                
                - 
                    MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Praha, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    Matoušek, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
                
 
            
                
                - 
                    Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-36-9.
                
 
            
                
                - 
                    Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
                
 
            
                
                - 
                    zákon. Zákon 108/2006 Sb. o sociálních službách. 
                
 
            
                
                - 
                    zákon. Zákon 109/2002 o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních. 
                
 
            
         
         
         
     |