Vyučující
|
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Předmět a historie sociální psychologie. - Procesy, prostředky a kategorie socializace. - Osobnost v sociálním začlenění. - Sociální poznávání: sociální percepce, atribuce, schémata. - Sociální komunikace. Specifika komunikace v rámci profese pedagoga. - Vybrané aspekty individuální a skupinové dynamiky. - Jedinec a skupina. Klima školy a skolní třídy. - Davy a masová hnutí. - Sociální vliv. - Závěrečné shrnutí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Zážitková (sebezkušenostní)
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 52 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
Student definuje cíle a zaměření předmětu Sociální psychologie |
Student definuje cíle a zaměření předmětu Sociální psychologie |
Student vysvětluje sociální podstatu člověka |
Student vysvětluje sociální podstatu člověka |
Student jmenuje a vysvětluje druhy socializace |
Student jmenuje a vysvětluje druhy socializace |
Student identifikuje podstatu sociálních poznávacích procesů |
Student identifikuje podstatu sociálních poznávacích procesů |
Student vysvětlí vybrané experimenty sociální psychologie |
Student vysvětlí vybrané experimenty sociální psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
Student na časové ose znázorní tři hlavní období ve vývoji sociální psychologie |
Student na časové ose znázorní tři hlavní období ve vývoji sociální psychologie |
Student identifikuje postup a podstatu vybraných studií ve vztahu ke konformitě |
Student identifikuje postup a podstatu vybraných studií ve vztahu ke konformitě |
Student interpretuje podstatu vybraných studií ve vztahu k procesům sociální percepce |
Student interpretuje podstatu vybraných studií ve vztahu k procesům sociální percepce |
Student interpretuje podstatu vybraných studií tzv. skupinářského myšlení |
Student interpretuje podstatu vybraných studií tzv. skupinářského myšlení |
Student interpretuje podstatu dalších vybraných studií (Milgramův experiment, tzv. Vězeňský experiment) |
Student interpretuje podstatu dalších vybraných studií (Milgramův experiment, tzv. Vězeňský experiment) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Demonstrace |
Demonstrace |
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Týmová práce |
Týmová práce |
Vypracování a kritika překladu |
Vypracování a kritika překladu |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Analýza textu |
Analýza textu |
Demonstrace |
Demonstrace |
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Pozorování |
Pozorování |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza textu |
Analýza textu |
Rozbor překladu |
Rozbor překladu |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Cakirpaloglu, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012.
-
GREENBERG, Jeff; SCHMADER, Toni; ARNDT, Jamie a LANDAU, Mark J. Social psychology: the science of everyday life. New York: Worth Publishers. 2015.
-
Hayes Nicky. Základy sociální psychologie. 2023.
-
Helus. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha:Grada, 2015.
-
Hewstone, Miles, Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie.. Praha: Portál, 2006.
-
Hrabal. Sociální psychologie pro učitele.
-
KOŤA, Jaroslav, Dobromila TRPIŠOVSKÁ a Marie VACÍNOVÁ. Sociální psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2013.
-
Křivohlavý, J. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada,, 2006.
-
Musil Jiří. Sociální psychologie. Zlín: Univezita Tomáše Bati, 2005.
-
MYERS, David G. a TWENGE, Jean M. Social psychology. New York: Mc Graw Hill Education. 2019.
-
MYERS, David G. Sociální psychologie. Brno-Edika, 2016.
-
Nakonečný Milan. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2020.
-
Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 2005.
-
Slaměnik, I., Výrost, J., Sollárová, E.. Sociální psychologie Teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019.
-
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Sociální psychologie: studijní opora k distančnímu vzdělávání. Praha: Palestra. 2020.
-
TURNER, Jan M. a MITCHELL, Andrew D. (ed.). Social psychology: new developments. Psychology of emotions, motivations and actions.. New York: New Science Publishers, 2012.
|