Vyučující
|
-
Cejpek Blaštíková Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
- Sociální pedagog ve školním prostředí. - Rizikové chování dětí a mládeže. - Socializace v rodinném, školním a vrstevnickém prostředí. - Komunikace v sociálně pedagogické práci. - Sociálně pedagogická práce v různých prostředích a s rozličnými cílovými skupinami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
charakterizuje kompetence sociálního pedagoga ve školním prostředí |
charakterizuje kompetence sociálního pedagoga ve školním prostředí |
popíše preventivní působení zaměřené na žáka a třídní kolektivy |
popíše preventivní působení zaměřené na žáka a třídní kolektivy |
popíše dílčí činnosti sociálního pedagoga v různých prostředích |
popíše dílčí činnosti sociálního pedagoga v různých prostředích |
vysvětlí socializační mechanismy v rodinném, školním a vrstevnickém prostředí |
vysvětlí socializační mechanismy v rodinném, školním a vrstevnickém prostředí |
charakterizuje sociálně-pedagogickou komunikaci s různými cílovými skupinami |
charakterizuje sociálně-pedagogickou komunikaci s různými cílovými skupinami |
Odborné dovednosti |
---|
navrhuje vhodnou metodiku práce v konkrétních sociálně-pedagogických činnostech |
navrhuje vhodnou metodiku práce v konkrétních sociálně-pedagogických činnostech |
navrhuje preventivní aktivity v práci s jednotlivcem i kolektivem |
navrhuje preventivní aktivity v práci s jednotlivcem i kolektivem |
změří klima třídy, klima školy |
změří klima třídy, klima školy |
analyzuje vztahy mezi žáky ve třídě |
analyzuje vztahy mezi žáky ve třídě |
rozpozná hranice mezi činnostmi pracovníků školního poradenského pracoviště |
rozpozná hranice mezi činnostmi pracovníků školního poradenského pracoviště |
vhodně aplikuje zásady sociálně-pedagogické komunikace |
vhodně aplikuje zásady sociálně-pedagogické komunikace |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3. rozš. vydání. Bratislava: Public promotion,, 2008.
-
HRADEČNÁ, M. A KOL. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-015-7.
-
HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. 2. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB, 2001.
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. Prostředí - Člověk - Výchova. 2001. ISBN 80-7315-004-2.
-
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál,, 2008.
-
PŘADKA, M.,KNOTOVÁ, D. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8.
-
ŠMÍDA J., ČECH, T. a kol. Sociální pedagog a jeho role v kontextu potřeb základních škol. Olomouc, 2024. ISBN 978-80-244-6459-0.
|