Vyučující
|
-
Martincová Jana, Mgr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
- zakotvená teorie, kódování dat a jejich interpretace, - etika výzkumu, - formulace výzkumných otázek a cílů v kvantitativním pojetí, - věcné a statistické hypotézy, - operacionalizace proměnných, - dotazník, - třídění prvního a druhého stupně, - míry ústřední tendence, - metody statistické analýzy dat, - interpretace dat a teoretická transferabilita,
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktické procvičování
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 48 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat kvalitativní a kvantitativní výzkum |
charakterizovat kvalitativní a kvantitativní výzkum |
vymezit výzkumné otázky |
vymezit výzkumné otázky |
specifikovat výzkumný soubor |
specifikovat výzkumný soubor |
popsat případovou studii, interpretativní fenomenologickou analýzu, zakotvenou teorii a biografický design |
popsat případovou studii, interpretativní fenomenologickou analýzu, zakotvenou teorii a biografický design |
Odborné dovednosti |
---|
formulovat výzkumný problém a vytvořit jeho specifikaci |
formulovat výzkumný problém a vytvořit jeho specifikaci |
vytvořit hlavní výzkumnou otázku a dílčí výzkumné otázky v kvalitativním designu |
vytvořit hlavní výzkumnou otázku a dílčí výzkumné otázky v kvalitativním designu |
vypracovat specifikaci výzkumného souboru |
vypracovat specifikaci výzkumného souboru |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat kvantitativní výzkum |
charakterizovat kvantitativní výzkum |
definovat jednotlivé fáze kvantitativního výzkumu |
definovat jednotlivé fáze kvantitativního výzkumu |
popsat hypoteticko-deduktivní model |
popsat hypoteticko-deduktivní model |
porozumí základním principům analýzy dat |
porozumí základním principům analýzy dat |
vysvětlit principy tvorby hypotéz a operacionalizace proměnných |
vysvětlit principy tvorby hypotéz a operacionalizace proměnných |
Odborné dovednosti |
---|
formulovat výzkumný problém v kvantitativním pojetí |
formulovat výzkumný problém v kvantitativním pojetí |
používat vhodnou metodu výběru výzkumného souboru |
používat vhodnou metodu výběru výzkumného souboru |
formulovat výzkumné otázky v kvantitativním pojetí |
formulovat výzkumné otázky v kvantitativním pojetí |
vypočítat základní metody statistické analýzy |
vypočítat základní metody statistické analýzy |
tvořit věcné a statistické hypotézy, operacionalizovat proměnné |
tvořit věcné a statistické hypotézy, operacionalizovat proměnné |
vytvořit dotazník a evaluovat jej |
vytvořit dotazník a evaluovat jej |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Týmová práce |
Týmová práce |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
BRYMAN, A. Social Research Methods. New York: Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-95885-3.
-
ČERMÁK, I., MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Boskovice: Albert, 2000. ISBN 80-85834-96-0.
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.
-
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Olomouc: UP, 1998. ISBN 80-7067-798-8.
-
KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972.
-
Maršálová, M., Mikšík, O. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: SPN, 1990. ISBN 80-08-00019-8.
-
Masaryk, T. G. Jak pracovat?. Praha: J. Kanzelsberger, 1990. ISBN 80-90095-0-6.
-
MIOVSKY, M., ČERMÁK, I., ŘEHAN, V. Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku III. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0909-7.
-
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
-
ŠVAŘÍČEK, R. , ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. . Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
|