Předmět: Metodologie 2

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Metodologie 2
Kód předmětu UPV/SP4ME
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Martincová Jana, Mgr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
- zakotvená teorie, kódování dat a jejich interpretace, - etika výzkumu, - formulace výzkumných otázek a cílů v kvantitativním pojetí, - věcné a statistické hypotézy, - operacionalizace proměnných, - dotazník, - třídění prvního a druhého stupně, - míry ústřední tendence, - metody statistické analýzy dat, - interpretace dat a teoretická transferabilita,

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktické procvičování
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 48 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat kvalitativní a kvantitativní výzkum
charakterizovat kvalitativní a kvantitativní výzkum
vymezit výzkumné otázky
vymezit výzkumné otázky
specifikovat výzkumný soubor
specifikovat výzkumný soubor
popsat případovou studii, interpretativní fenomenologickou analýzu, zakotvenou teorii a biografický design
popsat případovou studii, interpretativní fenomenologickou analýzu, zakotvenou teorii a biografický design
Odborné dovednosti
formulovat výzkumný problém a vytvořit jeho specifikaci
formulovat výzkumný problém a vytvořit jeho specifikaci
vytvořit hlavní výzkumnou otázku a dílčí výzkumné otázky v kvalitativním designu
vytvořit hlavní výzkumnou otázku a dílčí výzkumné otázky v kvalitativním designu
vypracovat specifikaci výzkumného souboru
vypracovat specifikaci výzkumného souboru
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat kvantitativní výzkum
charakterizovat kvantitativní výzkum
definovat jednotlivé fáze kvantitativního výzkumu
definovat jednotlivé fáze kvantitativního výzkumu
popsat hypoteticko-deduktivní model
popsat hypoteticko-deduktivní model
porozumí základním principům analýzy dat
porozumí základním principům analýzy dat
vysvětlit principy tvorby hypotéz a operacionalizace proměnných
vysvětlit principy tvorby hypotéz a operacionalizace proměnných
Odborné dovednosti
formulovat výzkumný problém v kvantitativním pojetí
formulovat výzkumný problém v kvantitativním pojetí
používat vhodnou metodu výběru výzkumného souboru
používat vhodnou metodu výběru výzkumného souboru
formulovat výzkumné otázky v kvantitativním pojetí
formulovat výzkumné otázky v kvantitativním pojetí
vypočítat základní metody statistické analýzy
vypočítat základní metody statistické analýzy
tvořit věcné a statistické hypotézy, operacionalizovat proměnné
tvořit věcné a statistické hypotézy, operacionalizovat proměnné
vytvořit dotazník a evaluovat jej
vytvořit dotazník a evaluovat jej
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Týmová práce
Týmová práce
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Týmová práce
Týmová práce
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • BRYMAN, A. Social Research Methods. New York: Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-95885-3.
  • ČERMÁK, I., MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Boskovice: Albert, 2000. ISBN 80-85834-96-0.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.
  • Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Olomouc: UP, 1998. ISBN 80-7067-798-8.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972.
  • Maršálová, M., Mikšík, O. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: SPN, 1990. ISBN 80-08-00019-8.
  • Masaryk, T. G. Jak pracovat?. Praha: J. Kanzelsberger, 1990. ISBN 80-90095-0-6.
  • MIOVSKY, M., ČERMÁK, I., ŘEHAN, V. Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku III. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0909-7.
  • Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
  • ŠVAŘÍČEK, R. , ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. . Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr