Předmět: Sociální komunikace

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Sociální komunikace
Kód předmětu UPV/SP3SK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Probíraná témata: - Komunikace a její specifika, základní pojmy. - Analýza verbální komunikace. - Vztah myšlení a jazyka. - Neverbální komunikace. - Kulturní a genderové aspekty komunikace. - Interpretace neverbálních signálů. - Základní charakteristika zdravé komunikace. - Asertivní komunikace. - Poruchy v komunikaci. - Komunikace v pomáhajících profesích. - Komunikace v různých prostředích, skupinách. - Komunikace jako prostředek zvládání konfliktních situací. - Sebepoznání v oblasti komunikace. - Virtuální komunikace. Aplikace témat: - Rozvoj komunikačních kompetencí: autenticita, aktivní naslouchání, poskytování zpětné vazby; konflikty a jejich zvládání. - Hledání a odstraňování bariér, které brání ve spontánním, kreativním a autentickém projevu během jednání v sociálních situacích, při veřejném vystupování. - Hledání/Poznávání svého autentického řečového projevu. - Rozvoj dovednosti přednést text s důrazem na jeho smysl. - Kultura vyjadřování - vztah obsahu a formy, srozumitelnost. - Nahlédnutí vlastní komunikace z hlediska efektivity. - Porozumění vztahu verbální a neverbální komunikace. - Nonverbální komunikace jako nástroj sebeobrazu. - Rozvoj improvizačních schopností. - Rozvoj schopnosti udržet pozornost posluchačů, zaujmout svým projevem. - Rozvoj tvořivé komunikace. - Jednání a chování v situacích, v kontaktu s příjemcem sdělení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Exkurze - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 37 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
definuje základní pojmy v oblasti sociální komunikace
definuje základní pojmy v oblasti sociální komunikace
charakterizuje komunikační styly a modely
charakterizuje komunikační styly a modely
popíše komunikační procesy
popíše komunikační procesy
vyjmenuje znaky zdravé komunikace
vyjmenuje znaky zdravé komunikace
popíše zásady asertivní komunikace
popíše zásady asertivní komunikace
zhodnotí význam komunikace v dnešní společnosti
zhodnotí význam komunikace v dnešní společnosti
Odborné dovednosti
analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální
analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální
navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích
navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích
vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifruje paralingvistické projevy
vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifruje paralingvistické projevy
kriticky hodnotí vlastní autentický řečový projev
kriticky hodnotí vlastní autentický řečový projev
aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj
aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Adair, John Eric. Efektivní komunikace. 1. vyd. Praha : Alfa Publishing, 2004. ISBN 80-86851-10-9.
  • Bednaříková, Iveta. Sociální komunikace : [texty k distančnímu a kombinovanému studiu]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1357-4.
  • Berne, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-231-6.
  • Berne, E. Jak si lidé hrají. Litvínov: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-52-X.
  • BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umění komunikace aneb Jak úspěšně vytvářet mezilidské vztahy. Bratislava: AKTUELL, 1999. ISBN 80-88915-21-X.
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-7169-988-8.
  • JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-679-3.
  • Kohout, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. 4., dopl. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-072-4.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Kapitoly z psychologie sociální komunikace. . Praha: Svoboda, 1988.
  • Křivohlavý, J. Povídej - poslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 80-85495-18-X.
  • Mareš, Jioí. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 8021010703.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4.
  • Plaňava, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy, dovednosti, poruchy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2.
  • Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 2005.
  • Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace : teoretická minima a praktické náměty. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-176-7.
  • Švec, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-210-1937-9.
  • Tegze, Oldřich. Neverbální komunikace : [co vám prozradí lidské chování a jednání, a jak toho využít]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-722-6429-X.
  • Valenta, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
  • VRÁNA, K. Dialogický personalismus. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-173-3.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
  • Výrost, Jozef. Sociální psychologie. Vyd. 1. Praha : ISV, 1997. ISBN 808586620X.
  • VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření komunikačních dovedností učitele. Praha: SPN, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr