Předmět: Lektorské dovednosti

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Lektorské dovednosti
Kód předmětu UPV/SP3LD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Martincová Jana, Mgr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Lektor a další role spojené s touto profesí. Osobní a odborné kompetence lektora, stylizace lektora. Výběr základních komunikačních dovedností, praktický nácvik. Principy práce se skupinou. Hranice mezi vzděláváním, poradenstvím a terapií. Různé formy a způsoby práce se skupinou. Evaluace vzdělávacího programu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
principů a specifik vzdělávání dospělých
principů a specifik vzdělávání dospělých
teorií vzdělávání dospělých
teorií vzdělávání dospělých
lektorských dovedností
lektorských dovedností
principů lektorské práce
principů lektorské práce
androdidaktických zásad v kontextu tvorby vzdělávacího kurzu
androdidaktických zásad v kontextu tvorby vzdělávacího kurzu
Odborné dovednosti
vysvětlí základní principy vzdělávání dospělých
vysvětlí základní principy vzdělávání dospělých
připraví návrh vzdělávacího kurzu
připraví návrh vzdělávacího kurzu
navrhne způsob evaluace vzdělávacího kurzu
navrhne způsob evaluace vzdělávacího kurzu
analyzuje výsledky učení účastníků vzdělávacího kurzu
analyzuje výsledky učení účastníků vzdělávacího kurzu
vysvětlí principy verbální a neverbální komunikace v lektorské práci
vysvětlí principy verbální a neverbální komunikace v lektorské práci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Doporučená literatura
  • ČAKRT, M. Typologie osobnosti pro manažery. Praha, 2033.
  • JÍRA, O., RAMPOUCHOVÁ, J., VESELÝ. Základy lektorské práce. Praha, 2004.
  • KYRIACOU, CH. Essential teaching skills. Nelson Thomes, 2001.
  • Langer Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých.. Praha: Grada, 2016.
  • MEDLÍKOVÁ O. Lektorské dovednosti. Manuál úspěšného lektora.. Praha: Grada, 2013.
  • MEDLÍKOVÁ O. Přesvědčivá prezentace: špičkové rady, tipy a příklady.. Praha: Grada, 2010.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2002.
  • POKORNÁ, D. Projektování vzdělávacího programu. Olomouc, 2001.
  • Průcha Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech.. Praha: Portál, 1997.
  • PRUSÁKOVÁ, V. Metodika vzdělávání dospělých. Olomouc, 2001.
  • Stanley Todd. Creating life-long learners: using project-based management to teach 21st century skills. T. Thousand Oaks, California: Corwin, 2016.
  • TRDÁ, J. Lektorské finty: jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr