| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Uvedení do předmětu, vymezení základních pojmů.  2. Klasické a moderní vývojové teorie. 3.     Prenatální vývoj. 4. Kojenecký věk. 5. Batolecí věk. 6. Předškolní věk. 7. Mladší školní věk a pubescence. 8. Starší školní věk a adolescence. 9. Mladá dospělost. 10. Střední dospělost. 11. Pozdní dospělost. 12.    Dlouhověkost, umírání a smrt. 13.    Smysl života, úspěšný vývoj, sociokulturní podmíněnost vývoje. 14. Shrnutí a opakování učiva. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
        
            
                    
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 32 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Nespecifikováno. | 
| Nespecifikováno. | 
| Výsledky učení | 
|---|
| Student definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie | 
| Student definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie | 
| Student identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří | 
| Student identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří | 
| Student vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období | 
| Student vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období | 
| Student diskutuje přínos vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie | 
| Student diskutuje přínos vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie | 
| Student vysvětlí hlavní rozdíly mezi klasickými a současnými vývojovými teoriemi | 
| Student vysvětlí hlavní rozdíly mezi klasickými a současnými vývojovými teoriemi | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Student interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu | 
| Student interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu | 
| Student identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik | 
| Student identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik | 
| Student demonstruje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona   | 
| Student demonstruje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona   | 
| Student interpretuje vybrané kognitivní pojmy | 
| Student interpretuje vybrané kognitivní pojmy | 
| Student interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů | 
| Student interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) | 
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) | 
| Pozorování | 
| Pozorování | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Analýza textu | 
| Analýza textu | 
| Týmová práce | 
| Týmová práce | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Ústní zkouška | 
| Ústní zkouška | 
| Písemná zkouška | 
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) | 
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) | 
| Didaktický test | 
| Didaktický test | 
| Známkou | 
| Známkou | 
| Písemná zkouška | 
| Analýza seminární práce | 
| Analýza seminární práce | 
| Analýza prezentace studenta | 
| Analýza prezentace studenta | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BERK, Laura E. Development through the lifespan. New Yersey: Pearson, 2018. 
                
 
            
                
                - 
                    BLATNÝ, Marek. Psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Karolinum, 2016. 
                
 
            
                
                - 
                    Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.. Praha: Grada, 2012. ISBN 97 802 474 0331.
                
 
            
                
                - 
                    COMMONS, M.,L., ARMON, CH., KOHLBERG, L. AND RICHARDS, F., A. Adult Development: Volume 2: Models and Methods in the Study of Adolescent and Adult Thought. London, Praeger. ISBN 0-275-92 748 -2.
                
 
            
                
                - 
                    ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
                
 
            
                
                - 
                    KEENAN, Thomas, Subhadra EVANS a Kevin CROWLEY. . An introduction to child development. Los Angeles: Sage, 2016. 
                
 
            
                
                - 
                    KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
                
 
            
                
                - 
                    Langmeier, Josef. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
                
 
            
                
                - 
                    Millová, K. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0.
                
 
            
                
                - 
                    Piaget Jean. Psychologie dítěte. Praha:Portál, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
                
 
            
                
                - 
                    Říčan Pavel. Cesta životem. Portál. 2021.
                
 
            
                
                - 
                    Satir, Virginia. Kniha o rodině : [základní dílo psychologie vztahů]. Vyd. 2. Praha : Práh, 2006. ISBN 80-7252-150-0.
                
 
            
                
                - 
                    Sobotková Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    Steinberg, L., Vandell, D., L. amd Bornstein, M., H. Development: Infancy through Adolescence.. Wadsworth, Cengage Learning, 2011. ISBN 13-978-0-324-8296.
                
 
            
                
                - 
                    Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
                
 
            
                
                - 
                    Vágnerová, M., Lisá, L. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. 2021.
                
 
            
                
                - 
                    Vágnerová, M. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Praha:Karolinum, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    WHITEBREAD, David, Valeska GRAU, Kristiina KUMPULAINEN, Megan M. MCCLELLAND, Nancy E. PERRY a Deborah PINO-PASTERNAK, ed. The SAGE Handbook of developmental psychology and early childhood education.. Los Angeles: SAGE reference, 2019. 
                
 
            
         
         
         
     |