Vyučující
|
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do předmětu, vymezení základních pojmů. 2. Klasické a moderní vývojové teorie. 3. Prenatální vývoj. 4. Kojenecký věk. 5. Batolecí věk. 6. Předškolní věk. 7. Mladší školní věk a pubescence. 8. Starší školní věk a adolescence. 9. Mladá dospělost. 10. Střední dospělost. 11. Pozdní dospělost. 12. Dlouhověkost, umírání a smrt. 13. Smysl života, úspěšný vývoj, sociokulturní podmíněnost vývoje. 14. Shrnutí a opakování učiva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
- Příprava na zkoušku
- 32 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
Student definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie |
Student definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie |
Student identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří |
Student identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří |
Student vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období |
Student vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období |
Student diskutuje přínos vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie |
Student diskutuje přínos vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie |
Student vysvětlí hlavní rozdíly mezi klasickými a současnými vývojovými teoriemi |
Student vysvětlí hlavní rozdíly mezi klasickými a současnými vývojovými teoriemi |
Odborné dovednosti |
---|
Student interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu |
Student interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu |
Student identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik |
Student identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik |
Student demonstruje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona |
Student demonstruje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona |
Student interpretuje vybrané kognitivní pojmy |
Student interpretuje vybrané kognitivní pojmy |
Student interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů |
Student interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Pozorování |
Pozorování |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Písemná zkouška |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Didaktický test |
Didaktický test |
Známkou |
Známkou |
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
BERK, Laura E. Development through the lifespan. New Yersey: Pearson, 2018.
-
BLATNÝ, Marek. Psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Karolinum, 2016.
-
Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.. Praha: Grada, 2012. ISBN 97 802 474 0331.
-
COMMONS, M.,L., ARMON, CH., KOHLBERG, L. AND RICHARDS, F., A. Adult Development: Volume 2: Models and Methods in the Study of Adolescent and Adult Thought. London, Praeger. ISBN 0-275-92 748 -2.
-
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
-
KEENAN, Thomas, Subhadra EVANS a Kevin CROWLEY. . An introduction to child development. Los Angeles: Sage, 2016.
-
KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
-
Langmeier, Josef. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Millová, K. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0.
-
Piaget Jean. Psychologie dítěte. Praha:Portál, 2014.
-
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Říčan Pavel. Cesta životem. Portál. 2021.
-
Satir, Virginia. Kniha o rodině : [základní dílo psychologie vztahů]. Vyd. 2. Praha : Práh, 2006. ISBN 80-7252-150-0.
-
Sobotková Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012.
-
Steinberg, L., Vandell, D., L. amd Bornstein, M., H. Development: Infancy through Adolescence.. Wadsworth, Cengage Learning, 2011. ISBN 13-978-0-324-8296.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, M., Lisá, L. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. 2021.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Praha:Karolinum, 2012.
-
WHITEBREAD, David, Valeska GRAU, Kristiina KUMPULAINEN, Megan M. MCCLELLAND, Nancy E. PERRY a Deborah PINO-PASTERNAK, ed. The SAGE Handbook of developmental psychology and early childhood education.. Los Angeles: SAGE reference, 2019.
|