Předmět: Vývojová psychologie

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu UPV/SP2VP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Uvedení do předmětu, vymezení základních pojmů. 2. Klasické a moderní vývojové teorie. 3. Prenatální vývoj. 4. Kojenecký věk. 5. Batolecí věk. 6. Předškolní věk. 7. Mladší školní věk a pubescence. 8. Starší školní věk a adolescence. 9. Mladá dospělost. 10. Střední dospělost. 11. Pozdní dospělost. 12. Dlouhověkost, umírání a smrt. 13. Smysl života, úspěšný vývoj, sociokulturní podmíněnost vývoje. 14. Shrnutí a opakování učiva.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
  • Příprava na zkoušku - 32 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
Student definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie
Student definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie
Student identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří
Student identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří
Student vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období
Student vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období
Student diskutuje přínos vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie
Student diskutuje přínos vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie
Student vysvětlí hlavní rozdíly mezi klasickými a současnými vývojovými teoriemi
Student vysvětlí hlavní rozdíly mezi klasickými a současnými vývojovými teoriemi
Odborné dovednosti
Student interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu
Student interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudování příspěvku z recenzovaného českého časopisu
Student identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik
Student identifikuje postup vývojového období na základě předložených konkrétních charakteristik
Student demonstruje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona
Student demonstruje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona
Student interpretuje vybrané kognitivní pojmy
Student interpretuje vybrané kognitivní pojmy
Student interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů
Student interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Pozorování
Pozorování
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Písemná zkouška
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Didaktický test
Didaktický test
Známkou
Známkou
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • BERK, Laura E. Development through the lifespan. New Yersey: Pearson, 2018.
  • BLATNÝ, Marek. Psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Karolinum, 2016.
  • Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.. Praha: Grada, 2012. ISBN 97 802 474 0331.
  • COMMONS, M.,L., ARMON, CH., KOHLBERG, L. AND RICHARDS, F., A. Adult Development: Volume 2: Models and Methods in the Study of Adolescent and Adult Thought. London, Praeger. ISBN 0-275-92 748 -2.
  • ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • KEENAN, Thomas, Subhadra EVANS a Kevin CROWLEY. . An introduction to child development. Los Angeles: Sage, 2016.
  • KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
  • Langmeier, Josef. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • Millová, K. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0.
  • Piaget Jean. Psychologie dítěte. Praha:Portál, 2014.
  • ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
  • Říčan Pavel. Cesta životem. Portál. 2021.
  • Satir, Virginia. Kniha o rodině : [základní dílo psychologie vztahů]. Vyd. 2. Praha : Práh, 2006. ISBN 80-7252-150-0.
  • Sobotková Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012.
  • Steinberg, L., Vandell, D., L. amd Bornstein, M., H. Development: Infancy through Adolescence.. Wadsworth, Cengage Learning, 2011. ISBN 13-978-0-324-8296.
  • Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • Vágnerová, M., Lisá, L. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. 2021.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Praha:Karolinum, 2012.
  • WHITEBREAD, David, Valeska GRAU, Kristiina KUMPULAINEN, Megan M. MCCLELLAND, Nancy E. PERRY a Deborah PINO-PASTERNAK, ed. The SAGE Handbook of developmental psychology and early childhood education.. Los Angeles: SAGE reference, 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr