Vyučující
|
-
Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Pojem andragogika, základní andragogické kategorie a pojmy, andragogika jako vědní disciplína. - Uplatnění andragogiky a její postavení v systému vědních disciplín, vztah andragogiky a pedagogiky, subdisciplíny, význam a problémy vzdělávání dospělých. - Vznik a rozvoj vzdělávání dospělých. Institucionalizace vzdělávání a učení se dospělých. Organizace vzdělávání dospělých. - Vzdělávání dospělých v kontextu současné vzdělávací politiky v České republice. Legislativní úprava, koncepční dokumenty. - Dospělý v procesu vzdělávání. Cíle, specifika vzdělávání dospělých. Kurikulum a didaktika ve vzdělávání dospělých. - Profesionalizace andragogické práce, kvalifikace a kompetence, povolání, profesní vzdělávání dospělých. - Komunitní vzdělávání. - Zájmové vzdělávání dospělých.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 63 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
vzdělávání dospělých z hlediska jeho zaměření a vnitřní struktury |
vzdělávání dospělých z hlediska jeho zaměření a vnitřní struktury |
nejvýznamnějších historických mezníků vzdělávání dospělých a jejich představitelů |
nejvýznamnějších historických mezníků vzdělávání dospělých a jejich představitelů |
význam vzdělávání dospělých |
význam vzdělávání dospělých |
způsobů učení dospělých |
způsobů učení dospělých |
činností lektora ve vzdělávání dospělých |
činností lektora ve vzdělávání dospělých |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje místo a význam vzdělávání dospělých v systému pedagogických disciplín |
analyzuje místo a význam vzdělávání dospělých v systému pedagogických disciplín |
porovnává formy a metody vzdělávání dospělých s formami a metodami vzdělávání dětí |
porovnává formy a metody vzdělávání dospělých s formami a metodami vzdělávání dětí |
stanovuje a vysvětluje vliv vnitřních a vnějších podmínek na učení dospělých |
stanovuje a vysvětluje vliv vnitřních a vnějších podmínek na učení dospělých |
analyzuje činnost lektora v procesu plánování, organizování, řízení a kontroly výuky ve vzdělávání dospělých |
analyzuje činnost lektora v procesu plánování, organizování, řízení a kontroly výuky ve vzdělávání dospělých |
analyzuje základní předpoklady lektorské činnosti ve vzdělávání dospělých |
analyzuje základní předpoklady lektorské činnosti ve vzdělávání dospělých |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Balvín, J. Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávání dospělých. Praha: Hnutí R, 2011.
-
BALVÍN, J., HABURAJOVÁ ILAVSKÁ, L. Andragogics, social pedagogy and social work. Pedagogic, philosophical and ethical aspect. Praha: Hnutí R, 2012. ISBN 978-80-86798-20-2.
-
Balvín, J. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R, 2012.
-
Bednaříková, Iveta. Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3248-9.
-
Beneš, M. Andragogika. Praha: Karolinum, 2006.
-
Beneš, Milan. Andragogika : filozofie - věda. Praha : Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 8086432033.
-
BUCKLEY, R., CAPLE, J. Trénink a školení. Brno: Computer Press, 2004.
-
KOPECKÝ, M. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2004.
-
MALACH, J. Efektivní metody vzdělávání dospělých. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2003.
-
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha : Grada Publishing, 2010.
-
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: KAPŘ a MJF, 2005.
|