|
Vyučující
|
-
Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní kategorie a východiska speciální pedagogiky. - Současné pojetí, obsah a cíle speciální pedagogiky. - Prevence, diagnostika, poradenství a terapie ve speciální pedagogice. - Aktuální otázky ve speciální pedagogice. - Úvod do somatopedie. - Úvod do psychopedie. - Úvod do logopedie. - Úvod do surdopedie a kombinovaného postižení - se zřetelem na hluchoslepotu. - Úvod do tyflopedie. - Úvod do speciální pedagogiky osob s dílčími deficity. - Úvod do etopedie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 22 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nespecifikováno. |
| Nespecifikováno. |
| Výsledky učení |
|---|
| terminologie související s kategorií zdravotního postižení |
| terminologie související s kategorií zdravotního postižení |
| historického vývoje a modelů přístupu k osobám se zdravotním postižením |
| historického vývoje a modelů přístupu k osobám se zdravotním postižením |
| psychologických a sociálních aspektů života se zdravotním postižením |
| psychologických a sociálních aspektů života se zdravotním postižením |
| aktuálních otázek souvisejících s kvalitou života osob se zdravotním postižením |
| aktuálních otázek souvisejících s kvalitou života osob se zdravotním postižením |
| vybraných druhů zdravotního postižení |
| vybraných druhů zdravotního postižení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porovnává jednotlivé modely přístupu k osobám se zdravotním postižením |
| porovnává jednotlivé modely přístupu k osobám se zdravotním postižením |
| vysvětluje specifika komunikace s lidmi s jednotlivými typy zdravotního postižení |
| vysvětluje specifika komunikace s lidmi s jednotlivými typy zdravotního postižení |
| aplikuje princip people first language při práci s osobami se zdravotním postižením |
| aplikuje princip people first language při práci s osobami se zdravotním postižením |
| vysvětluje systém péče a služeb pro osoby se zdravotním postižením v národním kontextu |
| vysvětluje systém péče a služeb pro osoby se zdravotním postižením v národním kontextu |
| popisuje možnosti a nástroje podporující začlenění a participaci osob se zdravotním postižením ve společnosti |
| popisuje možnosti a nástroje podporující začlenění a participaci osob se zdravotním postižením ve společnosti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Známkou |
| Známkou |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
FISCHER, S. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství.. Praha: Triton, 2014.
-
Goodley, D. Dis/ability Studies: Theorising Disablism and Ableism. New York: Routledge, 2014.
-
Henderson, G. & Bryan, W. V. Psychological Aspects of Disability. United States of America: Charles C. Thomas Publisher, Ltd., 2011.
-
Kolářová, Kateřina. Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies.. Praha: SLON, 2012.
-
Marini, I. & Stebnicki, M. A. The Psychological and Social Impact of Illness and Disability. New York: Springer Publishing Company, LLC., 2012.
-
MURPHY, Robert F. Umlčené tělo. Praha: SLON, 2001.
-
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009.
-
Novosad, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
-
PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.
-
POTMĚŠILOVÁ, Petra a kol. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013.
-
RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UPOL, 2006.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhajíci profese. Praha: Portál, 1999.
-
Venglářová, M. & Eisner, P. a kol. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0373-5.
|