Předmět: Inovativní přístupy ve vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Inovativní přístupy ve vzdělávání
Kód předmětu UPV/SP2IP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Suchánková Eliška, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Současné pojetí vzdělávání a jeho východiska, celoživotní učení, kurikulární reforma. - Tradice a modernizace ve výchově a vzdělávání. - Pedagogický reformismus, významní představitelé reformní pedagogiky, reformní a pokusné školy. - Alternativní a inovativní pedagogické směry a přístupy - terminologie, společné rysy a rozdíly, klasifikace. - Vybrané alternativní a inovativní koncepce u nás a v zahraničí - zakladatelé a jejich pedagogické myšlenky, filozofie škol, specifika vzdělávání. - Aktuální pedagogické problémy a otázky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Analýza textu, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 38 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
definuje základní pojmy (celoživotní učení, kurikulární reforma, tradice a modernizace ve výchově, pedagogický reformismus, alternativní a inovativní škola)
definuje základní pojmy (celoživotní učení, kurikulární reforma, tradice a modernizace ve výchově, pedagogický reformismus, alternativní a inovativní škola)
vysvětlí význam celoživotního učení a kurikulární reformy
vysvětlí význam celoživotního učení a kurikulární reformy
popíše historický vývoj alternativních a inovativních směrů a koncepcí
popíše historický vývoj alternativních a inovativních směrů a koncepcí
identifikuje společné rysy alternativních škol, rozdíly mezi tradiční, alternativní a inovativní školou
identifikuje společné rysy alternativních škol, rozdíly mezi tradiční, alternativní a inovativní školou
popíše základní alternativní a inovativní přístupy a koncepce ve vzdělávání
popíše základní alternativní a inovativní přístupy a koncepce ve vzdělávání
pojmenuje aktuální pedagogické otázky a problémy
pojmenuje aktuální pedagogické otázky a problémy
Odborné dovednosti
vyhledá významná témata a zdroje pojednávající o alternativních a inovativních přístupech a koncepcích
vyhledá významná témata a zdroje pojednávající o alternativních a inovativních přístupech a koncepcích
analyzuje jednotlivé alternativní a inovativní přístupy a koncepce, zaujme k nim vlastní stanovisko
analyzuje jednotlivé alternativní a inovativní přístupy a koncepce, zaujme k nim vlastní stanovisko
analyzuje a diskutuje aktuální pedagogické otázky a problémy
analyzuje a diskutuje aktuální pedagogické otázky a problémy
aplikuje získané poznatky při zpracování semestrálního úkolu o inovativních pedagogických otázkách a tématech
aplikuje získané poznatky při zpracování semestrálního úkolu o inovativních pedagogických otázkách a tématech
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza textu
Analýza textu
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Týmová práce
Týmová práce
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Esej
Esej
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Carlgren, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar. 1991.
  • GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003.
  • GRAY, Peter. Svoboda učení. Praha: Scio, 2012. ISBN 978-80-7430-093-6.
  • HÁNA, D. a KOSTELECKÁ, Y. Domácí vzdělávání v kontextu evropských vzdělávacích systémů.. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2019.
  • CHRISTODOULOU, D. Sedm mýtů o vzdělávání. Praha: Edukační laboratoř. 2022.
  • KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. ISBN 978-80-904030-0-0.
  • MATULČÍKOVÁ, M. Reformnopedagogické a alternatívne školy a ich prínos pre reformu. Musica Liturgica. 2014.
  • Montessori, M. Tajuplné dětství. Praha: Portál. 2014.
  • Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2008.
  • POHNĚTALOVÁ, Y. Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové: Gaudeamus. 2014.
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • Tichý, F. Přírodní škola - cesta jako cíl, aneb, Vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Semily: Geum, 2011.
  • Wenke, Hans. Ať žije škola : daltonská výuka v praxi. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-82-6.
  • Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Portál, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr