Vyučující
|
-
Suchánková Eliška, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Současné pojetí vzdělávání a jeho východiska, celoživotní učení, kurikulární reforma. - Tradice a modernizace ve výchově a vzdělávání. - Pedagogický reformismus, významní představitelé reformní pedagogiky, reformní a pokusné školy. - Alternativní a inovativní pedagogické směry a přístupy - terminologie, společné rysy a rozdíly, klasifikace. - Vybrané alternativní a inovativní koncepce u nás a v zahraničí - zakladatelé a jejich pedagogické myšlenky, filozofie škol, specifika vzdělávání. - Aktuální pedagogické problémy a otázky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Analýza textu, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 38 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
definuje základní pojmy (celoživotní učení, kurikulární reforma, tradice a modernizace ve výchově, pedagogický reformismus, alternativní a inovativní škola) |
definuje základní pojmy (celoživotní učení, kurikulární reforma, tradice a modernizace ve výchově, pedagogický reformismus, alternativní a inovativní škola) |
vysvětlí význam celoživotního učení a kurikulární reformy |
vysvětlí význam celoživotního učení a kurikulární reformy |
popíše historický vývoj alternativních a inovativních směrů a koncepcí |
popíše historický vývoj alternativních a inovativních směrů a koncepcí |
identifikuje společné rysy alternativních škol, rozdíly mezi tradiční, alternativní a inovativní školou |
identifikuje společné rysy alternativních škol, rozdíly mezi tradiční, alternativní a inovativní školou |
popíše základní alternativní a inovativní přístupy a koncepce ve vzdělávání |
popíše základní alternativní a inovativní přístupy a koncepce ve vzdělávání |
pojmenuje aktuální pedagogické otázky a problémy |
pojmenuje aktuální pedagogické otázky a problémy |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledá významná témata a zdroje pojednávající o alternativních a inovativních přístupech a koncepcích |
vyhledá významná témata a zdroje pojednávající o alternativních a inovativních přístupech a koncepcích |
analyzuje jednotlivé alternativní a inovativní přístupy a koncepce, zaujme k nim vlastní stanovisko |
analyzuje jednotlivé alternativní a inovativní přístupy a koncepce, zaujme k nim vlastní stanovisko |
analyzuje a diskutuje aktuální pedagogické otázky a problémy |
analyzuje a diskutuje aktuální pedagogické otázky a problémy |
aplikuje získané poznatky při zpracování semestrálního úkolu o inovativních pedagogických otázkách a tématech |
aplikuje získané poznatky při zpracování semestrálního úkolu o inovativních pedagogických otázkách a tématech |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Týmová práce |
Týmová práce |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Esej |
Esej |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Carlgren, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar. 1991.
-
GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003.
-
GRAY, Peter. Svoboda učení. Praha: Scio, 2012. ISBN 978-80-7430-093-6.
-
HÁNA, D. a KOSTELECKÁ, Y. Domácí vzdělávání v kontextu evropských vzdělávacích systémů.. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2019.
-
CHRISTODOULOU, D. Sedm mýtů o vzdělávání. Praha: Edukační laboratoř. 2022.
-
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
MATULČÍKOVÁ, M. Reformnopedagogické a alternatívne školy a ich prínos pre reformu. Musica Liturgica. 2014.
-
Montessori, M. Tajuplné dětství. Praha: Portál. 2014.
-
Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2008.
-
POHNĚTALOVÁ, Y. Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové: Gaudeamus. 2014.
-
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Tichý, F. Přírodní škola - cesta jako cíl, aneb, Vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Semily: Geum, 2011.
-
Wenke, Hans. Ať žije škola : daltonská výuka v praxi. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-82-6.
-
Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Portál, 2014.
|