|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Nesociální podmínky existence společnosti 2. Sociální podmínky existence společnosti 3. Podmínky existence sociologie: racionalizace společnosti 4. Podmínky existence sociologie: intelektuální komunita 5. Sociologická paradigmata: racionalita a funkce (Teorie I.) 6. Sociologická paradigmata: konflikt a interakce (Teorie II.) 7. Principy poznávání v sociologii (Metody I.) 8. Metody a techniky v sociologii (Metody II.) Více viz Moodle.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 63 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokladem pro studium předmětu jsou bazální znalosti z oblasti sociologie, psychologie a filozofie. |
| Předpokladem pro studium předmětu jsou bazální znalosti z oblasti sociologie, psychologie a filozofie. |
| Výsledky učení |
|---|
| definuje základní pojmy v sociologii |
| definuje základní pojmy v sociologii |
| vyjmenovává díla významných osobností sociologického myšlení |
| vyjmenovává díla významných osobností sociologického myšlení |
| identifikuje znaky a odlišnosti základních typů společností |
| identifikuje znaky a odlišnosti základních typů společností |
| diskutuje význam sociální stratifikace ve společnosti |
| diskutuje význam sociální stratifikace ve společnosti |
| diskutuje význam hodnot a norem pro život ve společnosti |
| diskutuje význam hodnot a norem pro život ve společnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| charakterizuje proces modernizace společnosti |
| charakterizuje proces modernizace společnosti |
| demonstruje význam sociální interakce v běžném životě |
| demonstruje význam sociální interakce v běžném životě |
| rozlišuje znaky jednotlivých typů společností |
| rozlišuje znaky jednotlivých typů společností |
| analyzuje individuální charakteristiky s ohledem na sociální mobilitu a sociální role |
| analyzuje individuální charakteristiky s ohledem na sociální mobilitu a sociální role |
| analyzuje jednání s ohledem na konformitu s hodnotami a normami ve společnosti |
| analyzuje jednání s ohledem na konformitu s hodnotami a normami ve společnosti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Projekce (statická, dynamická) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Známkou |
| Písemná zkouška |
| Rozhovor |
| Známkou |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, P. L. Pozvání do sociologie. Humanistická perspektiva. Brno: Barrister & Principal, 2017.
-
Collins, R. Sociological Insight. An Introduction to Non-Obvious Sociology. New York: Oxford University Press, 1992.
-
Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013.
-
Keller, J. Dějiny klasické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004.
-
Keller, J. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006.
-
Maříková, H. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996.
-
Prokop, D. Slepé skvrny. O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Host, 2022. ISBN 978-80-7577-991-5.
|