|
Vyučující
|
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Vznik psychologie, vymezení disciplíny, hlavní obory a metody Mozek jako orgánový základ psychiky Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání Vědomí a jeho význam v oblasti vzdělávání Vybraná témata z oblasti smyslového poznávání Pozornost jako ukazatel funkčního stavu mozku Paměť, její druhy a strategie zapamatování Jazyk a řeč, uplatnění složek řeči v edukaci Emoce coby základní a regulační systém člověka Motivace - vybrané aspekty se vztahem ke vzdělávání Učení a myšlení - využití dílčích druhů v edukaci Inteligence a tvořivost - využití a možnosti rozvoje Shrnutí učiva
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 33 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Všeobecný přehled ve společenských vědách. |
| Všeobecný přehled ve společenských vědách. |
| Výsledky učení |
|---|
| definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie |
| definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie |
| vysvětlí současné základní poznatky o fungování lidského mozku |
| vysvětlí současné základní poznatky o fungování lidského mozku |
| vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a o mentálních reprezentacích |
| vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a o mentálních reprezentacích |
| popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost |
| popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost |
| vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality osobního i profesního života |
| vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality osobního i profesního života |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhuje příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie |
| navrhuje příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie |
| vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie |
| vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie |
| vytvoří schéma demonstrující součinnost složek paměti |
| vytvoří schéma demonstrující součinnost složek paměti |
| navrhuje příklady optických nebo sluchových iluzí |
| navrhuje příklady optických nebo sluchových iluzí |
| uvádí možné důsledky poškození dílčích psychických funkcí pro vzdělávání, sociální a profesní život člověka |
| uvádí možné důsledky poškození dílčích psychických funkcí pro vzdělávání, sociální a profesní život člověka |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Známkou |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Psychologie. 2., aktualiz. vyd., V Portálu 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
-
ATKINSON, R. L. Introduction to Psychology. Thomson Learning, 1996. ISBN 978-0155015548.
-
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha, 2012. ISBN 9788024740331.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
-
Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
-
Hartl, Pavel. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 807178303X.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada, 2018.
-
MMERTIN, Václav a GILLERNOVÁ, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha:Portál. 2015.
-
Nakonečný Milan. Obecná psychologie. Praha: Triton, 2015.
-
Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie.. Praha: Grada, 2021.
-
PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2020.
-
Plháková, A. Obecná psychologie. Academia. 2023.
-
Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005.
-
Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy.. Praha: Grada, 2011.
-
VÁGNEROVÁ M. Obecná psychologie, Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. PRAHA KAROLINUM, 2017.
-
Vybíral, Zbyněk. Psychologie jinak : současná kritická psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1367-9.
|