Předmět: Základy pedagogiky

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Základy pedagogiky
Kód předmětu UPV/SP1PG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Junaštíková Julie, Mgr.
  • Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
- Pedagogika jako věda. Postavení pedagogiky v systému věd o člověku. - Struktura základních pedagogických disciplín. Vztah pedagogické teorie a praxe. - Základní pedagogické kategorie. - Dějiny výchovy a vzdělávání. Názory na vychovatelnost a vzdělavatelnost z hlediska historického vývoje. Významné osobnosti pedagogiky a jejich odkaz. - Vývoj vzdělávání po vzniku samostatného Československa, současná vzdělávací politika v České republice. Legislativa. - Edukační proces, jeho charakteristika a zákonitosti. - Systémové pojetí edukačního procesu (cíle, prostředky, výsledky, podmínky, činitelé; vzájemné vztahy a determinace; principy fungování systému). - Institucionalizace výchovy. Pedagogický model školy transmisivní a konstruktivní. Mimoškolní výchovné instituce. - Role pedagoga jako základního činitele výchovy. Požadavky na výkon pedagogické profese, profesní kompetence, zvláštnosti pedagogické profese. - Vztah cílů a výsledků výchovy. Efektivita edukačního procesu. - Současné trendy a úkoly pedagogiky. - Aktuální pedagogické problémy a otázky. Tradice a modernizace ve výchově. Pedagogická prognostika.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zkoušku - 65 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 43 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje postavení pedagogiky v systému věd
charakterizuje postavení pedagogiky v systému věd
definuje základní pedagogické pojmy a kategorie
definuje základní pedagogické pojmy a kategorie
popíše historický vývoj pojetí výchovy a vzdělávání, vznik a vývoj pedagogiky jako vědy
popíše historický vývoj pojetí výchovy a vzdělávání, vznik a vývoj pedagogiky jako vědy
charakterizuje edukační proces a objasní jeho zákonitosti
charakterizuje edukační proces a objasní jeho zákonitosti
charakterizuje role pedagoga, popíše jeho profesní kompetence
charakterizuje role pedagoga, popíše jeho profesní kompetence
identifikuje současné trendy a úkoly pedagogiky
identifikuje současné trendy a úkoly pedagogiky
Odborné dovednosti
aplikuje osvojené znalosti v edukačním procesu
aplikuje osvojené znalosti v edukačním procesu
reflektuje a kriticky hodnotí vývoj a změny současné vzdělávací politiky
reflektuje a kriticky hodnotí vývoj a změny současné vzdělávací politiky
reflektuje aktuální pedagogické problémy a otázky, současný stav pedagogiky jako vědy
reflektuje aktuální pedagogické problémy a otázky, současný stav pedagogiky jako vědy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • ANDRYSOVÁ, P. Osobnostní učitelství. Olomouc, 2016.
  • BRUNER, J. S. On knowing : essays for the left hand. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, 1962.
  • Cipro, Miroslav. Slovník pedagogů. 1. vyd. Praha : M. Cipro, 2001. ISBN 80-238-6334-7.
  • GEIST, Bohumil. Sociologický slovník. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-28-7.
  • KANTOROVÁ Jana a kol. Obecná pedagogika I, II. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0.
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis,, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996.
  • ŠTVERÁK, Vladimír a Milada ČADSKÁ. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-797-6.
  • VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • VÁŇOVÁ, Růžena a Dana NEJEDLÁ. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
  • VÁŇOVÁ, Růžena. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. Jinočany: H & H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr