Předmět: Sociálně znevýhodněný žák

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Sociálně znevýhodněný žák
Kód předmětu UPV/SP0ZZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petr Šafránková Anna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vymezení sociálního znevýhodnění v kontextu vzdělávání. - Mechanismy vzniku sociálního znevýhodnění (představení vybraných sociologických teorií). - Legislativní a koncepční rámec sociálního znevýhodnění. - Specifika vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním (vyrovnávací a podpůrná opatření). - Inkluzivní vzdělávání jako východisko pro vzdělávání žáků se sociálním vzděláváním v českém i mezinárodním kontextu. - Principy, přístupy, metody práce ve vztahu k žákovské diverzitě. Role učitele ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. - Komplementarita školy a rodiny ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Práce studentů ve dvojicích
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 32 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 18 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Absolvování předmětu Sociální pedagogika.
Absolvování předmětu Sociální pedagogika.
Výsledky učení
základního vymezení sociálního znevýhodnění v kontextu vzdělávání
základního vymezení sociálního znevýhodnění v kontextu vzdělávání
specifik prostředí, které mohou mít vliv na vznik sociálního znevýhodnění žáka
specifik prostředí, které mohou mít vliv na vznik sociálního znevýhodnění žáka
podpůrných opatření ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
podpůrných opatření ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
základních specifik inkluzivního vzdělávání ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
základních specifik inkluzivního vzdělávání ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
základních teoretických koncepcí, které se vztahují ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
základních teoretických koncepcí, které se vztahují ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Odborné dovednosti
rozlišit a analyzovat jednotlivá specifika sociálního znevýhodnění ve školním prostředí
rozlišit a analyzovat jednotlivá specifika sociálního znevýhodnění ve školním prostředí
rozpoznat a analyzovat projevy sociálního znevýhodnění ve školním prostředí
rozpoznat a analyzovat projevy sociálního znevýhodnění ve školním prostředí
vysvětlit principy inkluzivního vzdělávání
vysvětlit principy inkluzivního vzdělávání
rozpoznat komplementaritu všech subjektů (rodina, škola a další) v kontextu vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
rozpoznat komplementaritu všech subjektů (rodina, škola a další) v kontextu vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
vysvětlit mechanismy sociálního znevýhodnění (včetně kontextu sociálních nerovností)
vysvětlit mechanismy sociálního znevýhodnění (včetně kontextu sociálních nerovností)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Práce studentů ve dvojicích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Práce studentů ve dvojicích
Týmová práce
Týmová práce
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • Beveridge, S. Children, families and schools: develop in gpartnerships for inclusive education. New York: Routledge Falmer, 2005.
  • Diller, J. V. Cultural diversity: a primer for the human services. Stamford: Cengage Learning, 2015.
  • Felcmanová, L., Habrová, M. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP, 2015.
  • Jarkovská, L. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015.
  • Kasíková, H., Straková, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.
  • Matějů, P., Straková, J., Veselý, A. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010.
  • Němec, Z. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr