|
Vyučující
|
-
Balaban Cakirpaloglu Irena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Arteterapie (vymezení pojmu, historie arteterapie, cíle arteterapeutické intervence, vztah mezi uměním a psychoterapii). - Arteterapie a artefiletika (vymezení obou pojmů, jejích společné cíle a možnosti působení na klienta). -Současné arteterapeutické směry. - Druhy arteterapie (individuální a skupinová, receptivní, produktivní). - Metodické postupy a výtvarné vedení v arteterapii. - Výtvarná symbolika uměleckého díla. Diagnostické aspekty výtvarného projevu. - Možnosti interpretace v arteterapii, kresba, jako diagnostický nástroj. - Využití arteterapii v profesi sociálního pedagoga.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti, Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 32 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Splnění předmětu Sociální pedagogika |
| Splnění předmětu Sociální pedagogika |
| Výsledky učení |
|---|
| základní terminologie používané v arteterapii |
| základní terminologie používané v arteterapii |
| současných arteterapetutických směrů |
| současných arteterapetutických směrů |
| druhů arteterapie |
| druhů arteterapie |
| možností využití arteterapie v práci sociálního pedagoga |
| možností využití arteterapie v práci sociálního pedagoga |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětluje výtvarnou symboliku uměleckého díla |
| vysvětluje výtvarnou symboliku uměleckého díla |
| diagnostikuje aspekty výtvarného projevu |
| diagnostikuje aspekty výtvarného projevu |
| aplikuje metodické postupy v arteterapii |
| aplikuje metodické postupy v arteterapii |
| interpretuje kresbu |
| interpretuje kresbu |
| integruje arteterapeutické techniky do práce sociálního pedagoga |
| integruje arteterapeutické techniky do práce sociálního pedagoga |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Individuální práce studentů |
| Pracovní činnosti (dílny) |
| Pracovní činnosti (dílny) |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Campbellová, J. Techniky arteterapie.. Praha: Portál, 1998.
-
Caseová, C., Dalleyová, T. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995.
-
Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Kresba jako nástroj poznání dítěte, 2001.
-
Riedl, I. Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha: Portál, 2002.
-
Rubin, J. A. Přístupy v arteterapii.. Praha: Triton, 2008.
-
Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). Praha: Karolinum, 2001.
-
Šicková - Fabrici, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002.
|