|
Vyučující
|
-
Kroutilová Nováková Radana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmosloví: sociální práce, terénní sociální práce, harm reduction, public health, nízkoprahovost. Depistáž v terénní sociální práci, prvokontakt. Terénní sociální práce v kontextu zákona o sociálních službách. Kompetence terénní pracovníků a terénních sociálních pracovníků. Terénní sociální práce s osobami užívající drogy. Terénní sociální práce s rodinami, které žijí v sociálně vyloučených lokalitách. Terénní sociální práce s osobami bez přístřeší. Terénní sociální práce s osobami, které poskytují placené sexuální služby. Etika terénní sociální práce.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definuje terénní sociální práci |
| definuje terénní sociální práci |
| objasní termíny harm reduction a public health |
| objasní termíny harm reduction a public health |
| charakterizuje služby sociální prevence a objasní jejich význam |
| charakterizuje služby sociální prevence a objasní jejich význam |
| vysvětlí úlohu terénního programu |
| vysvětlí úlohu terénního programu |
| stanoví výhody a nevýhody sociální práce v terénu |
| stanoví výhody a nevýhody sociální práce v terénu |
| vymezí a rozliší kompetence terénních pracovníků a terénních sociálních pracovníků |
| vymezí a rozliší kompetence terénních pracovníků a terénních sociálních pracovníků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| identifikuje rizikové chování |
| identifikuje rizikové chování |
| realizuje depistáž |
| realizuje depistáž |
| navrhuje intervence směřující ke zlepšení nepříznivé sociální situace |
| navrhuje intervence směřující ke zlepšení nepříznivé sociální situace |
| realizuje pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí jedince |
| realizuje pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí jedince |
| sestavuje individuální plán a individuální plán ochrany dítěte |
| sestavuje individuální plán a individuální plán ochrany dítěte |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Bednářová Z., Pelech L. Sociální práce na ulici. Brno: Doplněk., 2000.
-
JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ D. Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků: Sborník studijních textů. Ostrava, 2008.
-
MAROON, I., MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. . Vzdělávání studentů sociální práce v terénu: model pro supervizi. Praha: Karolinum, 2007.
-
Nedělníková, D et al. Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. MPSV,OU, 2008.
-
Rhodes, Tim. Terénní práce s uživateli drog : zásady a praxe. Vyd. 1. Boskovice : Albert, 1999. ISBN 8085834715.
|