Předmět: Vybrané problémy v komunikaci

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Vybrané problémy v komunikaci
Kód předmětu UPV/SK9KO
Organizační forma výuky Moodle + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petr Šafránková Anna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Sociální styk a sociální komunikace - Sociální vnímání a naslouchání - Komunikační styly - Asertivita v komunikaci - Konflikt a komunikace - Pozitivní komunikace. Kritéria psychického zdraví - Komunikační dovednosti a jejich rozvíjení - Skupinová komunikace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
základních pojmů vztahující se k sociální komunikaci
základních pojmů vztahující se k sociální komunikaci
specifik verbální a neverbální sociální komunikace
specifik verbální a neverbální sociální komunikace
významu sociální komunikace v různých sociálních prostředích
významu sociální komunikace v různých sociálních prostředích
specifik efektivní a positivní komunikace
specifik efektivní a positivní komunikace
významu sociální percepce v kontextu sociální komunikace
významu sociální percepce v kontextu sociální komunikace
Odborné dovednosti
rozlišit a analyzovat jednotlivá specifika a projevy neverbální sociální komunikace
rozlišit a analyzovat jednotlivá specifika a projevy neverbální sociální komunikace
aplikovat metody aktivního naslouchání v rozhovoru
aplikovat metody aktivního naslouchání v rozhovoru
aplikovat strategie efektivní sociální komunikace v rozhovoru
aplikovat strategie efektivní sociální komunikace v rozhovoru
provést analýzu osobní a dyadické komunikace z hlediska verbálních, neverbálních specifik a paralingvistických projevů
provést analýzu osobní a dyadické komunikace z hlediska verbálních, neverbálních specifik a paralingvistických projevů
aplikovat techniky asertivní komunikace v rozhovoru
aplikovat techniky asertivní komunikace v rozhovoru
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • DAVIS, G. A., RIMM, S. B. Education of the Gifted and Talented. .
  • Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
  • MACHŮ, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy. .
  • Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 8024707381.
  • Plaňava, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy, dovednosti, poruchy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2.
  • Roberts, Julia L. Enrichment opportunities for gifted learners. Waco : Prufrock Press, 2005. ISBN 978-1-59363-020-1.
  • Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace : teoretická minima a praktické náměty. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-176-7.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr