|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní terminologie a pojmy (informační společnost, informační věda, informační proces, informační zdroje, informační prameny, informační služby, ...). - Knihovny (historie, současnost, budoucnost, systém v zahraničí a ČR, služby). - Dokumenty (druhy, primární, sekundární, ...). Popis a třídění dokumentů. - Vyhledávání zdrojů (strategie vyhledávání, databázová centra, informační střediska). - Specializované informační zdroje (oborové, zdroje informací na Internetu, patenty, normy, šedá literarura). - Databáze přístupné v knihovně (licencované, volně dostupné, elektronická periodika, katalogy). - Využití informací a informační etika (rešerše, citace literatury, licenční politika, autorské právo, dodržování norem a zvyklostí). - Praktická činnost.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Cvičení na počítači
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalosti předmětu Základy informatiky. |
| Znalosti předmětu Základy informatiky. |
| Výsledky učení |
|---|
| základních pojmů a terminologie v oblasti informačních technologií |
| základních pojmů a terminologie v oblasti informačních technologií |
| různých druhů a typů dokumentů |
| různých druhů a typů dokumentů |
| historie a současnosti knihoven |
| historie a současnosti knihoven |
| knihovnického systému v ČR a v zahraničí |
| knihovnického systému v ČR a v zahraničí |
| specializovaných informačních zdrojů |
| specializovaných informačních zdrojů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provádí rešerši literatury |
| provádí rešerši literatury |
| aplikuje citační normu |
| aplikuje citační normu |
| vyhledává v databázích |
| vyhledává v databázích |
| vysvětluje rozdíly v informačních zdrojích |
| vysvětluje rozdíly v informačních zdrojích |
| třídí dokumenty (primární, sekundární,...) |
| třídí dokumenty (primární, sekundární,...) |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení na počítači |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Cvičení na počítači |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
BAREŠOVÁ, A. E-learning ve vzdělávání dospělých. .
-
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. .
-
FABIÁN, O. Elektronické informační zdroje. Zlín, 2009.
-
HUDEC, T., RANGL, M. Informační zdroje. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-071-8.
-
PAPÍK, R., SOUČEK, M., STÖKLOVÁ,M. (ed.). Informační studia a knihovnictví v elektronických textech 1. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta: Ústav knihovnictví a informatiky, 2001.
-
Vymětal, Jan. Úvod do studia odborné literatury. Vyd. 1. Praha : Orac, 2000. ISBN 8086199193.
|