Předmět: Moderní ICT v práci sociálního pedagoga

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Moderní ICT v práci sociálního pedagoga
Kód předmětu UPV/SK9IT
Organizační forma výuky Cvičení + Moodle
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fabián Ondřej, PhDr.
Obsah předmětu
- Základní terminologie a pojmy (informační společnost, informační věda, informační proces, informační zdroje, informační prameny, informační služby, ...). - Knihovny (historie, současnost, budoucnost, systém v zahraničí a ČR, služby). - Dokumenty (druhy, primární, sekundární, ...). Popis a třídění dokumentů. - Vyhledávání zdrojů (strategie vyhledávání, databázová centra, informační střediska). - Specializované informační zdroje (oborové, zdroje informací na Internetu, patenty, normy, šedá literarura). - Databáze přístupné v knihovně (licencované, volně dostupné, elektronická periodika, katalogy). - Využití informací a informační etika (rešerše, citace literatury, licenční politika, autorské právo, dodržování norem a zvyklostí). - Praktická činnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Cvičení na počítači
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalosti předmětu Základy informatiky.
Znalosti předmětu Základy informatiky.
Výsledky učení
základních pojmů a terminologie v oblasti informačních technologií
základních pojmů a terminologie v oblasti informačních technologií
různých druhů a typů dokumentů
různých druhů a typů dokumentů
historie a současnosti knihoven
historie a současnosti knihoven
knihovnického systému v ČR a v zahraničí
knihovnického systému v ČR a v zahraničí
specializovaných informačních zdrojů
specializovaných informačních zdrojů
Odborné dovednosti
provádí rešerši literatury
provádí rešerši literatury
aplikuje citační normu
aplikuje citační normu
vyhledává v databázích
vyhledává v databázích
vysvětluje rozdíly v informačních zdrojích
vysvětluje rozdíly v informačních zdrojích
třídí dokumenty (primární, sekundární,...)
třídí dokumenty (primární, sekundární,...)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • BAREŠOVÁ, A. E-learning ve vzdělávání dospělých. .
  • BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. .
  • FABIÁN, O. Elektronické informační zdroje. Zlín, 2009.
  • HUDEC, T., RANGL, M. Informační zdroje. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-071-8.
  • PAPÍK, R., SOUČEK, M., STÖKLOVÁ,M. (ed.). Informační studia a knihovnictví v elektronických textech 1. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta: Ústav knihovnictví a informatiky, 2001.
  • Vymětal, Jan. Úvod do studia odborné literatury. Vyd. 1. Praha : Orac, 2000. ISBN 8086199193.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr