Vyučující
|
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Metodologické problémy současného sociálního (pedagogického) výzkumu. - Pojetí výzkumu, jeho designy. Projekt výzkumu. - Měření v sociálně-pedagogickém výzkumu, jeho validita, reliabilita a praktičnost. - Výběr výzkumného souboru. - Vybrané metody (techniky) kvalitativního a kvantitativního výzkumu. - Zpracování kvantitativních dat (metody pro analýzu nominálních dat, ordinálních dat a metrických dat) a analýza dat v programu Statistica. - Zpracování kvalitativních dat (kódování dat, jeho druhy a použití, další vybrané techniky). - Interpretace dat (od projektu výzkumu k výzkumné zprávě).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Týmová práce
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zvládnutí základů metodologie pedagogického výzkumu, tzn. znalostí a dovedností projektování výzkumu (zejména metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu). |
Zvládnutí základů metodologie pedagogického výzkumu, tzn. znalostí a dovedností projektování výzkumu (zejména metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu). |
Výsledky učení |
---|
rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkum |
rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkum |
postupů (fází) při plánování sociálně pedagogického výzkumu |
postupů (fází) při plánování sociálně pedagogického výzkumu |
technik využitelných ke sběru dat u kvalitativního i kvantitativního výzkumu |
technik využitelných ke sběru dat u kvalitativního i kvantitativního výzkumu |
metod využitelných pro analýzu dat u kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
metod využitelných pro analýzu dat u kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
postupů při vyhodnocení výsledků výzkumu |
postupů při vyhodnocení výsledků výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovat plán (projekt) pedagogického výzkumu |
zpracovat plán (projekt) pedagogického výzkumu |
formulovat výzkumné cíle, otázky, případně hypotézy v pedagogickém výzkumu |
formulovat výzkumné cíle, otázky, případně hypotézy v pedagogickém výzkumu |
navrhnout techniky sběru dat u kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
navrhnout techniky sběru dat u kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
určit výzkumný soubor u kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
určit výzkumný soubor u kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
zpracovat a interpretovat výzkumná data v pedagogickém výzkumu |
zpracovat a interpretovat výzkumná data v pedagogickém výzkumu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Týmová práce |
Týmová práce |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BURNS, R. B. Introduction to Research Methods. .
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.
-
GAY, L. R., MILLS, G. E., AIRASIAN, P. Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. .
-
Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
-
Hendl, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972.
-
Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
-
MUIJS, D. Doing Quantitative Research in Education with SPSS. London: Sage Publications Inc., 2008. ISBN 978-0-7619-4382-2.
-
PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
-
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
-
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. .
-
ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu.
|