Předmět: Metodika hry

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Metodika hry
Kód předmětu UPV/SK7MH
Organizační forma výuky Moodle + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Suchánková Eliška, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Teorie a vývoj hry, hra z historického hlediska. - Specifika hry, hra a motivace, význam hry, klasifikace her, význam prostředí při hře, využití hračky ve hře, výzkumy o hře. - Vývojové etapy hry, rozvoj klíčových kompetencí dítěte prostřednictvím hry, hra jako prostředek pedagogické diagnostiky, regulace herních činností. - Hra v práci sociálního pedagoga, využití hry v pojetí současného vzdělávání, herní terapie. - Postup tvorby a vlastní tvorba herních programů v pedagogických, sociálních i zdravotnických zařízeních. - Praktické ukázky herních programů a her.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Exkurze - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalosti z oblasti vývojové psychologie, obecné pedagogiky a didaktiky.
Znalosti z oblasti vývojové psychologie, obecné pedagogiky a didaktiky.
Výsledky učení
popíše historický vývoj názorů na hru a významné teorie her
popíše historický vývoj názorů na hru a významné teorie her
definuje hru dle vybraných pojetí
definuje hru dle vybraných pojetí
popíše význam hry, vývojové etapy hry, specifika her, typologie her
popíše význam hry, vývojové etapy hry, specifika her, typologie her
diskutuje souvislosti mezi hrou a učením, hrou a motivací
diskutuje souvislosti mezi hrou a učením, hrou a motivací
vysvětlí postup a popíše jednotlivé kroky tvorby herního programu
vysvětlí postup a popíše jednotlivé kroky tvorby herního programu
Odborné dovednosti
analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí her, teorie a definice her
analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí her, teorie a definice her
charakterizuje znaky a vlastnosti hry
charakterizuje znaky a vlastnosti hry
analyzuje hru dětí dle vybraných znaků, vlastností hry, typů hry a dalších herních specifik
analyzuje hru dětí dle vybraných znaků, vlastností hry, typů hry a dalších herních specifik
vyhledá aktuální vědecké poznatky o hře v souvislosti s adekvátním rozvojem dítěte
vyhledá aktuální vědecké poznatky o hře v souvislosti s adekvátním rozvojem dítěte
aplikuje osvojené znalosti o významu, vývojových etapách, specificích a typologiích hry v procesu plánování, organizace, realizace a evaluace herního programu
aplikuje osvojené znalosti o významu, vývojových etapách, specificích a typologiích hry v procesu plánování, organizace, realizace a evaluace herního programu
navrhuje vlastní herní program pro vybrané pedagogické či sociální zařízení
navrhuje vlastní herní program pro vybrané pedagogické či sociální zařízení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Bréda J., Vacek, A. Škola hrou. Jak využívat herních prvků ve výuce, aby byl mozek spokojený a děti se lépe učily.. Praha: Pasparta Publishing, 2023. ISBN 978-80-88429-64-7.
  • Danišovi, J. a P. Svobodná hra. Jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti.. Praha: Smart Press, 2020.
  • HÁJEK, B., PÁVKOVÁ, J. a kol. Školní družina.
  • HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkové pedagogické učení. .
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. .
  • KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. .
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. .
  • MIŠURCOVÁ, V., FIŠER, J., FIXL, V. Hra a hračka v životě dítěte. .
  • PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. .
  • Suchánková, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014.
  • ŽBIRKOVÁ, V. a kol. Hra a jej sociálně súvislosti. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr