|
Vyučující
|
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
-
Pavlíčková Jaroslava, PhDr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Mediace (principy, cíl, fáze, účastníci, nástroje a dovednosti mediátora). - Podstata konfliktu a jeho zvládání v běžném a profesním životě. - Koncept nenásilné komunikace. - Komunikační bloky. - Empatické naslouchání. - Využití principů mediace a nenásilné komunikace při práci s klienty.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Týmová práce, Zážitková (sebezkušenostní), Práce studentů ve dvojicích
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| principů mediace |
| principů mediace |
| zásad komunikace orientované na potřeby |
| zásad komunikace orientované na potřeby |
| procesu mediace |
| procesu mediace |
| modelu nenásilné komunikace |
| modelu nenásilné komunikace |
| podstaty konfliktu a jeho zvládání |
| podstaty konfliktu a jeho zvládání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat komunikaci orientovanou na potřeby |
| využívat komunikaci orientovanou na potřeby |
| ovládat dovednosti mediátora |
| ovládat dovednosti mediátora |
| aplikovat principy mediace a nenásilné komunikace |
| aplikovat principy mediace a nenásilné komunikace |
| využívat empatické reakce a umění naslouchat |
| využívat empatické reakce a umění naslouchat |
| zhodnotit podstatu konfliktu a navrhnout vhodné postupy řešení |
| zhodnotit podstatu konfliktu a navrhnout vhodné postupy řešení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
Baum. Umění přátelského řešení konfliktu. Praha, 2009.
-
Holá, L. K uplatnění mediace v psychosociální pomoci. roč. 27, č. 2, s. 4 - 7. 2001.
-
HOLÁ, L. Mediace a možnosti využití v praxi.. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4109-3.
-
HOLÁ, L. Mediace. Způsob řešení mezilidských konfliktů. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0467-6.
-
NICHOLS, M. Zapomenuté umění naslouchat. Praha: Návrat domů, 2005.
-
Plamínek, Jiří. Konflikty a vyjednávání : umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2944-2.
-
Rosenberg, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-447-2.
-
ŠIŠKOVÁ, T. Facilitativní mediace. Praha: Portál, 2012.
|