Vyučující
|
-
Haburajová Ilavská Lenka, doc. PhDr. PhD.
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Na základě doporučení vedoucího student pracuje na své bakalářské práci. Využívá poznatky z aktuální literatury vztahující se k tématu, teoretické znalosti oboru a poznatky z absolvované praxe. V teoretické části student prokazuje schopnost analýzy, syntézy a hodnocení zkoumané problematiky, a to za podpory relevantních informačních zdrojů. V praktické části aplikuje znalosti z předmětů Metodologie I a Metodologie II. Prokazuje schopnost plánování výzkumu, nastavení designu výzkumu a realizace výzkumného šetření. Postupuje přitom s ohledem na metodologické zásady kvalitativního, kvantitativního nebo smíšeného výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu, Individuální práce studentů
- Příprava na zápočet
- 220 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 170 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zvládnutí metodologie pedagogického výzkumu (předmět Metodologie), tzn. dovednost vymezit výzkumné otázky, znalost metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu, základy zpracování empirických dat alespoň v popisné rovině. |
Zvládnutí metodologie pedagogického výzkumu (předmět Metodologie), tzn. dovednost vymezit výzkumné otázky, znalost metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu, základy zpracování empirických dat alespoň v popisné rovině. |
Výsledky učení |
---|
Student vysvětlí obsah bakalářské práce |
Student vysvětlí obsah bakalářské práce |
Student vysvětlí význam etických principů, kterými se při vypracování práce řídí |
Student vysvětlí význam etických principů, kterými se při vypracování práce řídí |
Student identifikuje základní literaturu z oblasti metodologie pedagogického výzkumu |
Student identifikuje základní literaturu z oblasti metodologie pedagogického výzkumu |
Student diskutuje formulaci výzkumných cílů |
Student diskutuje formulaci výzkumných cílů |
Student vysvětlí předpokládaný přínos výzkumu |
Student vysvětlí předpokládaný přínos výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
Student navrhne osnovu bakalářské práce |
Student navrhne osnovu bakalářské práce |
Student vyhledá dostupné zdroje odborné literatury |
Student vyhledá dostupné zdroje odborné literatury |
Student vymezí výzkumné otázky |
Student vymezí výzkumné otázky |
Student analyzuje data |
Student analyzuje data |
Student vysvětlí závěry, ke kterým dospěl |
Student vysvětlí závěry, ke kterým dospěl |
Student provede srovnání svých výsledků s výsledky jiných autorů |
Student provede srovnání svých výsledků s výsledky jiných autorů |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1998.
-
Gavora, P. Úvod od pedagogického výzkumu. 2000.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-485-4.
-
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracovávání dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. (eds.). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005.
-
Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
ŠVAŘÍČEK, R. , ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. . Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu. Zlín: UTB, 2007.
|