Předmět: Metody sociálně výchovné práce

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Metody sociálně výchovné práce
Kód předmětu UPV/SK5MS
Organizační forma výuky Seminář + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lukešová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
- Úvod do studia metod sociálně (výchovné) práce. - Výzkumné metody (pozorování, rozhovor, dotazník, kazuistika). - Metody práce s jednotlivcem. - Metody práce se skupinou. - Komunitní sociální práce. - Netradiční metody sociální práce. - Ostatní metody a techniky aplikovatelné do sociálně-výchovné práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 65 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost obsahu předmětů sociální pedagogika, pedagogika, sociální práce, sociální komunikace, metody sociální práce.
Znalost obsahu předmětů sociální pedagogika, pedagogika, sociální práce, sociální komunikace, metody sociální práce.
Výsledky učení
základního dělení metod sociálně výchovné práce, včetně specifikace a vymezení technik sociálně výchovné práce
základního dělení metod sociálně výchovné práce, včetně specifikace a vymezení technik sociálně výchovné práce
jednotlivých metod sociálně výchovné práce s jednotlivcem, skupinou a komunitou
jednotlivých metod sociálně výchovné práce s jednotlivcem, skupinou a komunitou
specifik jednotlivých metod sociálně výchovné práce
specifik jednotlivých metod sociálně výchovné práce
komplexního využití jednotlivých metod v různých prostředích a kontextech
komplexního využití jednotlivých metod v různých prostředích a kontextech
netradičních metod sociálně výchovné práce a sociální práce, včetně vysvětlení jejich využití v různých kontextech
netradičních metod sociálně výchovné práce a sociální práce, včetně vysvětlení jejich využití v různých kontextech
Odborné dovednosti
navrhnout na základě konkrétní kazuistiky situace/osoby konkrétní postup/y, techniky a metody sociálně výchovné práce
navrhnout na základě konkrétní kazuistiky situace/osoby konkrétní postup/y, techniky a metody sociálně výchovné práce
rozlišit metody sociálně výchovné práce podle jednotlivých cílových skupin
rozlišit metody sociálně výchovné práce podle jednotlivých cílových skupin
rozlišit a aplikovat metody sociálně výchovné práce v různých situacích, kontextech a ve vztahu ke konkrétním cílovým skupinám
rozlišit a aplikovat metody sociálně výchovné práce v různých situacích, kontextech a ve vztahu ke konkrétním cílovým skupinám
aplikovat profesionálně vedený sociálně výchovný a sociálně terapeutický rozhovor v různých kontextech a situacích
aplikovat profesionálně vedený sociálně výchovný a sociálně terapeutický rozhovor v různých kontextech a situacích
sestavit, vyhodnotit a analyzovat dotazník a další relevantní terapeutické a diagnostické metody sociálně výchovné práce
sestavit, vyhodnotit a analyzovat dotazník a další relevantní terapeutické a diagnostické metody sociálně výchovné práce
navrhnout plán intervence na základě konkrétní kazuistiky/situace/kontextu
navrhnout plán intervence na základě konkrétní kazuistiky/situace/kontextu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Týmová práce
Týmová práce
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BOBEK, M. a P. PENIŠKA. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Brno: NC Publishing, 2008.
  • BRNULA, P. Sociálna práca: dejiny, teórie a metódy. Bratislava: Iris, 2013.
  • HAWKINS, P. a R. SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.
  • CHARVÁTOVÁ, D. Metody sociální práce. 1990.
  • KAPPL, M. Metody sociální práce s jednotlivcem. 2004.
  • KRÁLOVÁ, J. Speciální techniky sociální práce. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002.
  • LEVICKÁ, J. Metódy sociálnej práce. Trnava: VeV, 2002.
  • MATOUŠEK, O. a A. KŘIŠŤAN. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013.
  • MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013.
  • MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. 2003.
  • NAVRÁTIL, P. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, 2001.
  • ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994.
  • Schimmerlingová, V., Novotná, V. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-483-5.
  • STRIEŽENEC, Š. Teória a metodológia sociálnej práce. Boskovice: Albert, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr