Předmět: Poradenský vztah

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Poradenský vztah
Kód předmětu UPV/SK4PV
Organizační forma výuky Seminář + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Předmět poradenství, typy poradenství. - Filozofické, vědecké a psychologické zdroje poradenství. - Poradenské přístupy (psychoanalytický, behaviorální, kognitivní, gestalt aj.). - Poradenský proces (zásady poradenského procesu, fáze poradenského procesu). - Poradenské nástroje a techniky. - Subjekty poradenství (specifika poradenského vztahu, poradenský kontrakt). - Etické aspekty poradenského vztahu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), E-learning
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
poradenského procesu v kontextu pomáhajících profesí
poradenského procesu v kontextu pomáhajících profesí
rozdílů mezi poradenstvím, psychoterapií a krizovou intervencí
rozdílů mezi poradenstvím, psychoterapií a krizovou intervencí
podstaty direktivního a nedirektivního přístupu ke klientovi v poradenském procesu
podstaty direktivního a nedirektivního přístupu ke klientovi v poradenském procesu
základního rámce vedení poradenského rozhovoru
základního rámce vedení poradenského rozhovoru
základní typologie klientů v poradenském procesu a způsobu vedení poradenského rozhovoru s těmito klienty
základní typologie klientů v poradenském procesu a způsobu vedení poradenského rozhovoru s těmito klienty
Odborné dovednosti
stanovit vhodnou strategii vedení poradenského rozhovoru
stanovit vhodnou strategii vedení poradenského rozhovoru
vyřešit modelovou situaci v závislosti na typu klienta v poradenském procesu
vyřešit modelovou situaci v závislosti na typu klienta v poradenském procesu
analyzovat komunikační rámec zvolený pro modelovou situaci dle zadání
analyzovat komunikační rámec zvolený pro modelovou situaci dle zadání
vyhodnotit způsob vedení poradenského rozhovoru
vyhodnotit způsob vedení poradenského rozhovoru
porovnat řešení dvou modelových situací na základě zadání
porovnat řešení dvou modelových situací na základě zadání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning
Zážitková (sebezkušenostní)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Zážitková (sebezkušenostní)
E-learning
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Příprava a přednes prezentace
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Příprava a přednes prezentace
Doporučená literatura
  • Gabura, J. ,Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
  • Hargašová, M. Skupinové poradenství. Praha, 2009.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.
  • PAULÍK, K. Vybrané poradenské a psychoterapeutické směry. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009.
  • Svoboda, J. Poradenský dialog. Praha, 2012.
  • Úlehla, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální práce. Praha, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr