|
Vyučující
|
-
Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Předmět poradenství, typy poradenství. - Filozofické, vědecké a psychologické zdroje poradenství. - Poradenské přístupy (psychoanalytický, behaviorální, kognitivní, gestalt aj.). - Poradenský proces (zásady poradenského procesu, fáze poradenského procesu). - Poradenské nástroje a techniky. - Subjekty poradenství (specifika poradenského vztahu, poradenský kontrakt). - Etické aspekty poradenského vztahu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), E-learning
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nespecifikováno. |
| Nespecifikováno. |
| Výsledky učení |
|---|
| poradenského procesu v kontextu pomáhajících profesí |
| poradenského procesu v kontextu pomáhajících profesí |
| rozdílů mezi poradenstvím, psychoterapií a krizovou intervencí |
| rozdílů mezi poradenstvím, psychoterapií a krizovou intervencí |
| podstaty direktivního a nedirektivního přístupu ke klientovi v poradenském procesu |
| podstaty direktivního a nedirektivního přístupu ke klientovi v poradenském procesu |
| základního rámce vedení poradenského rozhovoru |
| základního rámce vedení poradenského rozhovoru |
| základní typologie klientů v poradenském procesu a způsobu vedení poradenského rozhovoru s těmito klienty |
| základní typologie klientů v poradenském procesu a způsobu vedení poradenského rozhovoru s těmito klienty |
| Odborné dovednosti |
|---|
| stanovit vhodnou strategii vedení poradenského rozhovoru |
| stanovit vhodnou strategii vedení poradenského rozhovoru |
| vyřešit modelovou situaci v závislosti na typu klienta v poradenském procesu |
| vyřešit modelovou situaci v závislosti na typu klienta v poradenském procesu |
| analyzovat komunikační rámec zvolený pro modelovou situaci dle zadání |
| analyzovat komunikační rámec zvolený pro modelovou situaci dle zadání |
| vyhodnotit způsob vedení poradenského rozhovoru |
| vyhodnotit způsob vedení poradenského rozhovoru |
| porovnat řešení dvou modelových situací na základě zadání |
| porovnat řešení dvou modelových situací na základě zadání |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| E-learning |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| E-learning |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Příprava a přednes prezentace |
| Analýza výkonů studenta |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Příprava a přednes prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Gabura, J. ,Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
-
Hargašová, M. Skupinové poradenství. Praha, 2009.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.
-
PAULÍK, K. Vybrané poradenské a psychoterapeutické směry. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009.
-
Svoboda, J. Poradenský dialog. Praha, 2012.
-
Úlehla, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální práce. Praha, 2005.
|