Vyučující
|
-
Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
- Sociální pedagogika jako vědní disciplína. - Místo sociální pedagogiky ve struktuře vědních disciplín a v soustavě pedagogických věd. - Vývoj sociálně-pedagogického myšlení a vznik sociální pedagogiky jako vědy. - Pojetí sociální pedagogiky a současné tendence v rozvoji sociální pedagogiky. - Předmět, obsah, úkoly a metody sociální pedagogiky. - Profese a osobnost sociálního pedagoga. - Prostředí jako základní kategorie sociální pedagogiky. - Kulturní a sociální aspekty výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popíše historický vývoj a vznik sociální pedagogiky |
popíše historický vývoj a vznik sociální pedagogiky |
popíše obsah sociální pedagogiky dle různých autorů |
popíše obsah sociální pedagogiky dle různých autorů |
porovná sociální pedagogiku v ČR s jinými evropskými státy |
porovná sociální pedagogiku v ČR s jinými evropskými státy |
vysvětlí vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám |
vysvětlí vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám |
vysvětlí metody sociální pedagogiky dle cílových skupin |
vysvětlí metody sociální pedagogiky dle cílových skupin |
analyzuje náplň práce sociálního pedagoga |
analyzuje náplň práce sociálního pedagoga |
Odborné dovednosti |
---|
změří sociometrickým testem vztahy v třídním kolektivu |
změří sociometrickým testem vztahy v třídním kolektivu |
sestaví náplň práce sociálního pedagoga v základní škole |
sestaví náplň práce sociálního pedagoga v základní škole |
rozezná uplatnění sociálního pedagoga v jednotlivých resortech |
rozezná uplatnění sociálního pedagoga v jednotlivých resortech |
aplikuje znalosti z historie v rámci prezentace |
aplikuje znalosti z historie v rámci prezentace |
rozliší metody sociální pedagogiky dle práce s cílovými skupinami |
rozliší metody sociální pedagogiky dle práce s cílovými skupinami |
zařadí sociální pedagogiku do systému pedagogických věd |
zařadí sociální pedagogiku do systému pedagogických věd |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Správa UNESCO. "Vzdelávanie pre 21. st. Učenie je skryté bohatstvo.". Praha: Ústav výskumu a rozvoja školstva PedF UK, 1997.
-
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3. rozš. vydání. Bratislava: Public promotion,, 2008.
-
HRADEČNÁ, M. A KOL. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-015-7.
-
HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. 2. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB, 2001.
-
JACOBSON, R. Leading for a change how to master the 5 challenges faced by every leader. Boston, MA: Butterworth-Heinemann, 2000. ISBN 0585289565.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
PŘADKA, M.,KNOTOVÁ, D. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8.
-
REINALDA, B. Decision making within international organizations. NY: Routledge, 2004. ISBN 9780415304269.
|