|
Vyučující
|
-
Hladík Jakub, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Metody lidského poznávání. - Specifika sociálně pedagogického výzkumu. - Kvantitativní a kvalitativní přístup ve výzkumu. - Fáze výzkumu (stanovení výzkumného problému, formulace hypotéz). - Základní a výběrový soubor. - Druhy výběrů. - Testování hypotéz (test dobré shody chí-kvadrát, test nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku, test nezávislosti chí-kvadrát pro čtyřpolní tabulku). - Výzkumy expost facto a pedagogické experimetny. - Měření v pedagogickém výzkumu (vlastnosti měření, druhy měření). - Metody sběru a zpracování dat (střední hodnoty, víry variability, normální rozdělení
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 55 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| základních rozdílů kvantitativního a kvalitativního výzkumu |
| základních rozdílů kvantitativního a kvalitativního výzkumu |
| zásad formulování výzkumného problému a hypotéz |
| zásad formulování výzkumného problému a hypotéz |
| druhů výběru výzkumného souboru |
| druhů výběru výzkumného souboru |
| druhů a vlastností měření v kvantitativním výzkumu |
| druhů a vlastností měření v kvantitativním výzkumu |
| testů pro verifikaci hypotéz v případě nominálních dat |
| testů pro verifikaci hypotéz v případě nominálních dat |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytváří a formuluje hypotézy |
| vytváří a formuluje hypotézy |
| stanovuje medián, modus a aritmetický průměr |
| stanovuje medián, modus a aritmetický průměr |
| vysvětlí rozptyl a vypočítá směrodatnou odchylku |
| vysvětlí rozptyl a vypočítá směrodatnou odchylku |
| aplikuje testy chí-kvadrát |
| aplikuje testy chí-kvadrát |
| vysvětlí hodnoty koeficietnu reliability a kontingence |
| vysvětlí hodnoty koeficietnu reliability a kontingence |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Ústní zkouška |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
ČERMÁK, I., MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Boskovice: Albert, 2000. ISBN 80-85834-96-0.
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.
-
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Olomouc: UP, 1998. ISBN 80-7067-798-8.
-
KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972.
-
Maršálová, M., Mikšík, O. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: SPN, 1990. ISBN 80-08-00019-8.
-
Masaryk, T. G. Jak pracovat?. Praha: J. Kanzelsberger, 1990. ISBN 80-90095-0-6.
-
MIOVSKY, M., ČERMÁK, I., ŘEHAN, V. Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku III. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0909-7.
-
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
|