|
Vyučující
|
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Obecné vědomosti o vývoji a lidské ontogenezi a základní determinanty vývoje člověka. - Zvláštnosti dětské psychiky. - Periodizace vývoje lidského jedince (charakteristika jednotlivých etap, potřeby jedince v dané vývojové etapě). - Prenatální období. - Novorozenecké období. - Kojenecké období. - Batolecí období. - Předškolní věk. - Mladší školní věk. - Adolescence (členění a charakteristika jednolivých období dospívání). - Dospělost (členění a charakteristiky jednotlivých etap dospělosti). - Stáří (členění a charakteristiky jednotlivých etap stáří). Prožívání a typologie stáří. - Umírání a smrt.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), E-learning
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 55 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nespecifikováno. |
| Nespecifikováno. |
| Výsledky učení |
|---|
| předmětu vývojové psychologie |
| předmětu vývojové psychologie |
| rozdílů mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie |
| rozdílů mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie |
| hlavních období vývoje v dětství, v dospělosti a ve stáří |
| hlavních období vývoje v dětství, v dospělosti a ve stáří |
| kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období |
| kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období |
| přínosu vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie |
| přínosu vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| objasňuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie |
| objasňuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie |
| vymezuje vývojové období na základě předložených konkrétních charakteristik |
| vymezuje vývojové období na základě předložených konkrétních charakteristik |
| porovnává konkrétní příklady vybraných kognitivních pojmů |
| porovnává konkrétní příklady vybraných kognitivních pojmů |
| vymezuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů |
| vymezuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů |
| posuzuje přínos vybraných osobností vývojové psychologie |
| posuzuje přínos vybraných osobností vývojové psychologie |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Známkou |
| Známkou |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
BERK, Laura E. a Adena Beth MEYERS. Infants, children, and adolescents.. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-13-393673-5.
-
CRAIN, William C. Theories of development: concepts and applications.. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall, 2005. ISBN 0-13-184991-3.
-
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
-
KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
-
Langmeier, Josef. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
-
Millová, K. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0.
-
Odom, L., S., Pungello, E., Gardner-Neblett, N. Infants, Toddlers and Families in Poverty. Research implications for Earlly Child Care.. The Guilford Press, New York, 2012. ISBN 978-1-4625-04625-.
-
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
-
PILLEMER, David B. a Sheldon H. WHITE. Developmental psychology and social change: research, history, and policy.. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-53360-0.
-
Říčan, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006.
-
SHAFFER, David R. a Katherine KIPP. Developmental psychology: childhood and adolescence. Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning, 2010. ISBN 978-1-111-83452-4.
-
Steinberg, L., Vandell, D., L. amd Bornstein. Development: Infancy through Adolescence. Wadsworth, Cengage Learning, 2011. ISBN 13-978-0-324-8296.
-
Šolcová, I. Vývoj resilience v dětství a v dospělosti. Praha: Psyché, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3.
-
Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte.. Praha: Karolinum, 2004.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie II - Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|