Předmět: Vývojová psychologie

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu UPV/SK2VP
Organizační forma výuky Seminář + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Obecné vědomosti o vývoji a lidské ontogenezi a základní determinanty vývoje člověka. - Zvláštnosti dětské psychiky. - Periodizace vývoje lidského jedince (charakteristika jednotlivých etap, potřeby jedince v dané vývojové etapě). - Prenatální období. - Novorozenecké období. - Kojenecké období. - Batolecí období. - Předškolní věk. - Mladší školní věk. - Adolescence (členění a charakteristika jednolivých období dospívání). - Dospělost (členění a charakteristiky jednotlivých etap dospělosti). - Stáří (členění a charakteristiky jednotlivých etap stáří). Prožívání a typologie stáří. - Umírání a smrt.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), E-learning
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 55 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
předmětu vývojové psychologie
předmětu vývojové psychologie
rozdílů mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie
rozdílů mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie
hlavních období vývoje v dětství, v dospělosti a ve stáří
hlavních období vývoje v dětství, v dospělosti a ve stáří
kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období
kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období
přínosu vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie
přínosu vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie
Odborné dovednosti
objasňuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie
objasňuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie
vymezuje vývojové období na základě předložených konkrétních charakteristik
vymezuje vývojové období na základě předložených konkrétních charakteristik
porovnává konkrétní příklady vybraných kognitivních pojmů
porovnává konkrétní příklady vybraných kognitivních pojmů
vymezuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů
vymezuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů
posuzuje přínos vybraných osobností vývojové psychologie
posuzuje přínos vybraných osobností vývojové psychologie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Přednášení
Přednášení
Týmová práce
Týmová práce
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Známkou
Známkou
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BERK, Laura E. a Adena Beth MEYERS. Infants, children, and adolescents.. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-13-393673-5.
  • CRAIN, William C. Theories of development: concepts and applications.. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall, 2005. ISBN 0-13-184991-3.
  • ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
  • Langmeier, Josef. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
  • Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
  • Millová, K. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0.
  • Odom, L., S., Pungello, E., Gardner-Neblett, N. Infants, Toddlers and Families in Poverty. Research implications for Earlly Child Care.. The Guilford Press, New York, 2012. ISBN 978-1-4625-04625-.
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • PILLEMER, David B. a Sheldon H. WHITE. Developmental psychology and social change: research, history, and policy.. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-53360-0.
  • Říčan, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006.
  • SHAFFER, David R. a Katherine KIPP. Developmental psychology: childhood and adolescence. Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning, 2010. ISBN 978-1-111-83452-4.
  • Steinberg, L., Vandell, D., L. amd Bornstein. Development: Infancy through Adolescence. Wadsworth, Cengage Learning, 2011. ISBN 13-978-0-324-8296.
  • Šolcová, I. Vývoj resilience v dětství a v dospělosti. Praha: Psyché, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3.
  • Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte.. Praha: Karolinum, 2004.
  • Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie I - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie II - Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr