Předmět: Vzdělávání dospělých

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Vzdělávání dospělých
Kód předmětu UPV/SK2VD
Organizační forma výuky Přednáška + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Základní pojmy (dospělost, učící se společnost, celoživotní vzdělávání, výchova, potřeby, bariéry). - Uplatnění andragogiky a její postavení v systému vědních disciplín, vztah andragogiky a pedagogiky, subdisciplíny, význam a problémy vzdělávání dospělých. - Legislativní úprava, koncepční dokumenty, zásady. - Cíle, specifika vzdělávání dospělých. - Vzdělávání v produktivním věku. - Vzdělávání seniorů - gerontopedagogika. - Vzdělávání dospělých zvláštních sociálních skupin (minority, sociálně-znevýhodnění, exkluze). - Zájmové vzdělávání dospělých. - Vzdělávání dospělých v pedagogice, sociálních službách, neziskovém sektoru.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální práce studentů, E-learning
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vzdělávání dospělých z hlediska jeho zaměření a vnitřní struktury
vzdělávání dospělých z hlediska jeho zaměření a vnitřní struktury
nejvýznamnějších historických mezníků vzdělávání dospělých a jejich představitelů
nejvýznamnějších historických mezníků vzdělávání dospělých a jejich představitelů
význam vzdělávání dospělých
význam vzdělávání dospělých
způsobů učení dospělých
způsobů učení dospělých
činností lektora ve vzdělávání dospělých
činností lektora ve vzdělávání dospělých
Odborné dovednosti
analyzuje místo a význam vzdělávání dospělých v systému pedagogických disciplín
analyzuje místo a význam vzdělávání dospělých v systému pedagogických disciplín
porovnává formy a metody vzdělávání dospělých s formami a metodami vzdělávání dětí
porovnává formy a metody vzdělávání dospělých s formami a metodami vzdělávání dětí
stanovuje a vysvětluje vliv vnitřních a vnějších podmínek na učení dospělých
stanovuje a vysvětluje vliv vnitřních a vnějších podmínek na učení dospělých
analyzuje činnost lektora v procesu plánování, organizování, řízení a kontroly výuky ve vzdělávání dospělých
analyzuje činnost lektora v procesu plánování, organizování, řízení a kontroly výuky ve vzdělávání dospělých
analyzuje základní předpoklady lektorské činnosti ve vzdělávání dospělých
analyzuje základní předpoklady lektorské činnosti ve vzdělávání dospělých
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
E-learning
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
E-learning
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza prezentace studenta
Ústní zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Balvín, J. Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávání dospělých. Praha: Hnutí R, 2011.
  • BALVÍN, J., HABURAJOVÁ ILAVSKÁ, L. Andragogics, social pedagogy and social work. Pedagogic, philosophical and ethical aspect. Praha: Hnutí R, 2012. ISBN 978-80-86798-20-2.
  • Balvín, J. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R, 2012.
  • Beneš, M. Andragogika. Praha: Karolinum, 2006.
  • Beneš, Milan. Andragogika : filozofie - věda. Praha : Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 8086432033.
  • BUCKLEY, R., CAPLE, J. Trénink a školení. Brno: Computer Press, 2004.
  • KOPECKÝ, M. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2004.
  • MALACH, J. Efektivní metody vzdělávání dospělých. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2003.
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha : Grada Publishing, 2010.
  • ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: KAPŘ a MJF, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr