|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní pojmy (dospělost, učící se společnost, celoživotní vzdělávání, výchova, potřeby, bariéry). - Uplatnění andragogiky a její postavení v systému vědních disciplín, vztah andragogiky a pedagogiky, subdisciplíny, význam a problémy vzdělávání dospělých. - Legislativní úprava, koncepční dokumenty, zásady. - Cíle, specifika vzdělávání dospělých. - Vzdělávání v produktivním věku. - Vzdělávání seniorů - gerontopedagogika. - Vzdělávání dospělých zvláštních sociálních skupin (minority, sociálně-znevýhodnění, exkluze). - Zájmové vzdělávání dospělých. - Vzdělávání dospělých v pedagogice, sociálních službách, neziskovém sektoru.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální práce studentů, E-learning
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vzdělávání dospělých z hlediska jeho zaměření a vnitřní struktury |
| vzdělávání dospělých z hlediska jeho zaměření a vnitřní struktury |
| nejvýznamnějších historických mezníků vzdělávání dospělých a jejich představitelů |
| nejvýznamnějších historických mezníků vzdělávání dospělých a jejich představitelů |
| význam vzdělávání dospělých |
| význam vzdělávání dospělých |
| způsobů učení dospělých |
| způsobů učení dospělých |
| činností lektora ve vzdělávání dospělých |
| činností lektora ve vzdělávání dospělých |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzuje místo a význam vzdělávání dospělých v systému pedagogických disciplín |
| analyzuje místo a význam vzdělávání dospělých v systému pedagogických disciplín |
| porovnává formy a metody vzdělávání dospělých s formami a metodami vzdělávání dětí |
| porovnává formy a metody vzdělávání dospělých s formami a metodami vzdělávání dětí |
| stanovuje a vysvětluje vliv vnitřních a vnějších podmínek na učení dospělých |
| stanovuje a vysvětluje vliv vnitřních a vnějších podmínek na učení dospělých |
| analyzuje činnost lektora v procesu plánování, organizování, řízení a kontroly výuky ve vzdělávání dospělých |
| analyzuje činnost lektora v procesu plánování, organizování, řízení a kontroly výuky ve vzdělávání dospělých |
| analyzuje základní předpoklady lektorské činnosti ve vzdělávání dospělých |
| analyzuje základní předpoklady lektorské činnosti ve vzdělávání dospělých |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| E-learning |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| E-learning |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza prezentace studenta |
| Ústní zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Balvín, J. Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávání dospělých. Praha: Hnutí R, 2011.
-
BALVÍN, J., HABURAJOVÁ ILAVSKÁ, L. Andragogics, social pedagogy and social work. Pedagogic, philosophical and ethical aspect. Praha: Hnutí R, 2012. ISBN 978-80-86798-20-2.
-
Balvín, J. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R, 2012.
-
Beneš, M. Andragogika. Praha: Karolinum, 2006.
-
Beneš, Milan. Andragogika : filozofie - věda. Praha : Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 8086432033.
-
BUCKLEY, R., CAPLE, J. Trénink a školení. Brno: Computer Press, 2004.
-
KOPECKÝ, M. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2004.
-
MALACH, J. Efektivní metody vzdělávání dospělých. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2003.
-
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha : Grada Publishing, 2010.
-
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: KAPŘ a MJF, 2005.
|