Předmět: Speciální pedagogika v pomáhajících profesích

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Speciální pedagogika v pomáhajících profesích
Kód předmětu UPV/SK2SP
Organizační forma výuky Seminář + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Základní kategorie a východiska speciální pedagogiky. - Současné pojetí, obsah a cíle speciální pedagogiky. - Prevence, diagnostika, poradenství a terapie ve speciální pedagogice. - Aktuální otázky ve speciální pedagogice. - Úvod do somatopedie. - Úvod do psychopedie. - Úvod do logopedie. - Úvod do surdopedie a kombinovaného postižení - se zřetelem na hluchoslepotu. - Úvod do tyflopedie. - Úvod do speciální pedagogiky osob s dílčími deficity. - Úvod do etopedie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
  • Příprava na zápočet - 75 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 35 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
terminologie související s kategorií zdravotního postižení
terminologie související s kategorií zdravotního postižení
historického vývoje a modelů přístupu k osobám se zdravotním postižením
historického vývoje a modelů přístupu k osobám se zdravotním postižením
psychologických a sociálních aspektů života se zdravotním postižením
psychologických a sociálních aspektů života se zdravotním postižením
aktuálních otázek souvisejících s kvalitou života osob se zdravotním postižením
aktuálních otázek souvisejících s kvalitou života osob se zdravotním postižením
vybraných druhů zdravotního postižení
vybraných druhů zdravotního postižení
Odborné dovednosti
porovnává jednotlivé modely přístupu k osobám se zdravotním postižením
porovnává jednotlivé modely přístupu k osobám se zdravotním postižením
vysvětluje specifika komunikace s lidmi s jednotlivými typy zdravotního postižení
vysvětluje specifika komunikace s lidmi s jednotlivými typy zdravotního postižení
aplikuje princip people first language při práci s osobami se zdravotním postižením
aplikuje princip people first language při práci s osobami se zdravotním postižením
vysvětluje systém péče a služeb pro osoby se zdravotním postižením v národním kontextu
vysvětluje systém péče a služeb pro osoby se zdravotním postižením v národním kontextu
popisuje možnosti a nástroje podporující začlenění a participaci osob se zdravotním postižením ve společnosti
popisuje možnosti a nástroje podporující začlenění a participaci osob se zdravotním postižením ve společnosti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Týmová práce
Týmová práce
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • FISCHER, S. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství.. Praha: Triton, 2014.
  • Goodley, D. Dis/ability Studies: Theorising Disablism and Ableism. New York: Routledge, 2014.
  • Henderson, G. & Bryan, W. V. Psychological Aspects of Disability. United States of America: Charles C. Thomas Publisher, Ltd., 2011.
  • Kolářová, Kateřina. Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies.. Praha: SLON, 2012.
  • Marini, I. & Stebnicki, M. A. The Psychological and Social Impact of Illness and Disability. New York: Springer Publishing Company, LLC., 2012.
  • MURPHY, R. F. Umlčené tělo. Praha: Slon, 2001.
  • Novosad, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
  • Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006.
  • POTMĚŠILOVÁ, Petra a kol. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013.
  • RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UPOL, 2006.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha Portál, 1999.
  • Venglářová, M. & Eisner, P. a kol. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0373-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr