Vyučující
|
-
Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogika jako věda. Postavení pedagogiky v systému věd o člověku. - Struktura základních pedagogických disciplín. Vztah pedagogické teorie a praxe. - Základní pedagogické kategorie. - Dějiny výchovy a vzdělávání. Názory na vychovatelnost a vzdělavatelnost z hlediska historického vývoje. Významné osobnosti pedagogiky a jejich odkaz. - Vývoj vzdělávání po vzniku samostatného Československa, současná školská politika v České republice. Legislativa. - Edukační proces, jeho charakteristika a zákonitosti. - Systémové pojetí edukačního procesu (cíle, prostředky, výsledky, podmínky, činitelé; vzájemné vztahy a determinace; principy fungování systému). - Institucionalizace výchovy. Pedagogický model školy transmisivní a konstruktivní. Mimoškolní výchovné instituce. - Role pedagoga jako základního činitele výchovy. Požadavky na výkon pedagogické profese, profesní kompetence, zvláštnosti pedagogické profese. - Vztah cílů a výsledků výchovy. Efektivita edukačního procesu. - Současné trendy a úkoly pedagogiky. - Aktuální pedagogické problémy a otázky. Tradice a modernizace ve výchově. Pedagogická prognostika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zkoušku
- 65 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje postavení pedagogiky v systému věd |
charakterizuje postavení pedagogiky v systému věd |
definuje základní pedagogické pojmy a kategorie |
definuje základní pedagogické pojmy a kategorie |
popíše historický vývoj pojetí výchovy a vzdělávání, vznik a vývoj pedagogiky jako vědy |
popíše historický vývoj pojetí výchovy a vzdělávání, vznik a vývoj pedagogiky jako vědy |
charakterizuje edukační proces a objasní jeho zákonitosti |
charakterizuje edukační proces a objasní jeho zákonitosti |
chrakterizuje role pedagoga, popíše jeho profesní kompetence |
chrakterizuje role pedagoga, popíše jeho profesní kompetence |
identifikuje současné trendy a úkoly pedagogiky |
identifikuje současné trendy a úkoly pedagogiky |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje osvojené znalosti v edukačním procesu |
aplikuje osvojené znalosti v edukačním procesu |
reflektuje a kriticky hodnotí vývoj a změny současné vzdělávací politiky |
reflektuje a kriticky hodnotí vývoj a změny současné vzdělávací politiky |
reflektuje aktuální pedagogické problémy a otázky, současný stav pedagogiky jako vědy |
reflektuje aktuální pedagogické problémy a otázky, současný stav pedagogiky jako vědy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
ANDRYSOVÁ, P. Osobnostní učitelství. Olomouc, 2016.
-
BRUNER, J. S. On knowing : essays for the left hand. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, 1962.
-
Cipro, Miroslav. Slovník pedagogů. 1. vyd. Praha : M. Cipro, 2001. ISBN 80-238-6334-7.
-
GEIST, Bohumil. Sociologický slovník. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-28-7.
-
KANTOROVÁ Jana a kol. Obecná pedagogika I, II. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0.
-
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis,, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
-
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
-
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
-
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996.
-
ŠTVERÁK, Vladimír a Milada ČADSKÁ. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-797-6.
-
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
VÁŇOVÁ, Růžena a Dana NEJEDLÁ. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
-
VÁŇOVÁ, Růžena. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
-
VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. Jinočany: H & H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.
|