|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Sociologické studium vzdělávání (gender, reprodukce nerovností) - Sociologické studium životních drah (a role partnerství) - Diskurz aktivního stárnutí - Sociologické studium rodiny - Sociologické studium migrace - Národní identita - Informační společnost (digitální nerovnosti)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Absolvování předmětu Kulturní a sociální antropologie. |
| Absolvování předmětu Kulturní a sociální antropologie. |
| Výsledky učení |
|---|
| identifikuje oblasti sociologického výzkumu s přímou relevancí pro sociální pedagogiku |
| identifikuje oblasti sociologického výzkumu s přímou relevancí pro sociální pedagogiku |
| identifikuje výzkumné otázky relevantního sociologického výzkumu |
| identifikuje výzkumné otázky relevantního sociologického výzkumu |
| reprodukuje historický vývoj vybraných sociálních jevů |
| reprodukuje historický vývoj vybraných sociálních jevů |
| definuje vybrané sociologické koncepty a teorie |
| definuje vybrané sociologické koncepty a teorie |
| diskutuje aktuální stavu bádání v relevantních oblastech |
| diskutuje aktuální stavu bádání v relevantních oblastech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišuje relevantní sociologické poznatky |
| rozlišuje relevantní sociologické poznatky |
| charakterizuje výzkumné problémy a důvody jejich důležitosti |
| charakterizuje výzkumné problémy a důvody jejich důležitosti |
| využívá aktuální sociologické studie |
| využívá aktuální sociologické studie |
| interpretuje aktuální výsledky sociologického výzkumu |
| interpretuje aktuální výsledky sociologického výzkumu |
| analyzuje přínos sociologického výzkumu |
| analyzuje přínos sociologického výzkumu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Hasmanová Marhánková, J. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013.
-
Hasmanová Marhánková, J. Proměny partnerství: životní dráhy a partnerství v české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
-
Jarkovská, L. S genderem na trh: rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010.
-
Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004.
-
Kuchařová, V. Česká rodina na počátku 21. století: životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha: Sociologické nakladatelství, 2019.
-
Lupač, P. Za hranice digitální propasti. Nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2016.
-
Lyons, P., Lyons Kindlerová, R. Contemporary Czech Society. Praha: AV ČR, 2016. ISBN 9788073302993.
-
Mlčoch, L., Machonin, P., Sojka, M. Ekonomické a společenské změny v české společnosti po roce 1989. Praha: Karolinum, 2000.
-
Rákoczyová, M. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009.
-
Vlachová, K. Národní identity a identifikace: Česká republika - Visegrádská čtyřka - Evropská unie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2015.
|