Předmět: Principy arteterapie pro sociální pedagogy

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Principy arteterapie pro sociální pedagogy
Kód předmětu UPV/SK0AR
Organizační forma výuky Moodle + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balaban Cakirpaloglu Irena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Arteterapie (vymezení pojmu, historie arteterapie, cíle arteterapeutické intervence, vztah mezi uměním a psychoterapii). - Arteterapie a artefiletika (vymezení obou pojmů, jejích společné cíle a možnosti působení na klienta). -Současné arteterapeutické směry. - Druhy arteterapie (individuální a skupinová, receptivní, produktivní). - Metodické postupy a výtvarné vedení v arteterapii. - Výtvarná symbolika uměleckého díla. Diagnostické aspekty výtvarného projevu. - Možnosti interpretace v arteterapii, kresba, jako diagnostický nástroj. - Využití arteterapii v profesi sociálního pedagoga.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Splnění předmětu Sociální pedagogika
Splnění předmětu Sociální pedagogika
Výsledky učení
základní terminologie používané v arteterapii
základní terminologie používané v arteterapii
současných arteterapetutických směrů
současných arteterapetutických směrů
druhů arteterapie
druhů arteterapie
možností využití arteterapie v práci sociálního pedagoga
možností využití arteterapie v práci sociálního pedagoga
Odborné dovednosti
vysvětluje výtvarnou symboliku uměleckého díla
vysvětluje výtvarnou symboliku uměleckého díla
diagnostikuje aspekty výtvarného projevu
diagnostikuje aspekty výtvarného projevu
aplikuje metodické postupy v arteterapii
aplikuje metodické postupy v arteterapii
interpretuje kresbu
interpretuje kresbu
integruje arteterapeutické techniky do práce sociálního pedagoga
integruje arteterapeutické techniky do práce sociálního pedagoga
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Pracovní činnosti (dílny)
Pracovní činnosti (dílny)
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Campbellová, J. Techniky arteterapie.. Praha: Portál, 1998.
  • Caseová, C., Dalleyová, T. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995.
  • Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Kresba jako nástroj poznání dítěte, 2001.
  • Riedl, I. Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha: Portál, 2002.
  • Rubin, J. A. Přístupy v arteterapii.. Praha: Triton, 2008.
  • Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). Praha: Karolinum, 2001.
  • Šicková - Fabrici, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr