Vyučující
|
-
Balaban Cakirpaloglu Irena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Arteterapie (vymezení pojmu, historie arteterapie, cíle arteterapeutické intervence, vztah mezi uměním a psychoterapii). - Arteterapie a artefiletika (vymezení obou pojmů, jejích společné cíle a možnosti působení na klienta). -Současné arteterapeutické směry. - Druhy arteterapie (individuální a skupinová, receptivní, produktivní). - Metodické postupy a výtvarné vedení v arteterapii. - Výtvarná symbolika uměleckého díla. Diagnostické aspekty výtvarného projevu. - Možnosti interpretace v arteterapii, kresba, jako diagnostický nástroj. - Využití arteterapii v profesi sociálního pedagoga.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Splnění předmětu Sociální pedagogika |
Splnění předmětu Sociální pedagogika |
Výsledky učení |
---|
základní terminologie používané v arteterapii |
základní terminologie používané v arteterapii |
současných arteterapetutických směrů |
současných arteterapetutických směrů |
druhů arteterapie |
druhů arteterapie |
možností využití arteterapie v práci sociálního pedagoga |
možností využití arteterapie v práci sociálního pedagoga |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětluje výtvarnou symboliku uměleckého díla |
vysvětluje výtvarnou symboliku uměleckého díla |
diagnostikuje aspekty výtvarného projevu |
diagnostikuje aspekty výtvarného projevu |
aplikuje metodické postupy v arteterapii |
aplikuje metodické postupy v arteterapii |
interpretuje kresbu |
interpretuje kresbu |
integruje arteterapeutické techniky do práce sociálního pedagoga |
integruje arteterapeutické techniky do práce sociálního pedagoga |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pracovní činnosti (dílny) |
Pracovní činnosti (dílny) |
Grafické a výtvarné činnosti |
Grafické a výtvarné činnosti |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Campbellová, J. Techniky arteterapie.. Praha: Portál, 1998.
-
Caseová, C., Dalleyová, T. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995.
-
Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Kresba jako nástroj poznání dítěte, 2001.
-
Riedl, I. Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha: Portál, 2002.
-
Rubin, J. A. Přístupy v arteterapii.. Praha: Triton, 2008.
-
Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). Praha: Karolinum, 2001.
-
Šicková - Fabrici, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002.
|