Vyučující
|
-
Skarupská Helena, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení základních pojmů. Paradigmata teorie výchovy vzdělávání - moderní paradigma edukace. Soudobé teorie výchovy a vzdělávání. Výchovně vzdělávací proces. Složky výchovy a vzdělávání. Výchovné principy a zásady. Podmínky a prostředky výchovně vzdělávacího procesu. Hodnoty ve výchovně vzdělávacím procesu. Současné problémy ve výchově a vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pro absolvování předmětu jsou důležité znalosti a dovednosti z předmětů Moderní pedagogika, Vzdělávací politiky a strategie, Edukace dospělých. |
Pro absolvování předmětu jsou důležité znalosti a dovednosti z předmětů Moderní pedagogika, Vzdělávací politiky a strategie, Edukace dospělých. |
Výsledky učení |
---|
vysvětlení základních pojmů z teorie výchovy a vzdělávání |
vysvětlení základních pojmů z teorie výchovy a vzdělávání |
popsání teoretických přístupů k výchově a vzdělávání |
popsání teoretických přístupů k výchově a vzdělávání |
charakterizování výchovně vzdělávacího procesu a jeho složek |
charakterizování výchovně vzdělávacího procesu a jeho složek |
vyjmenování výchovných zásad |
vyjmenování výchovných zásad |
zhodnocení kladů a záporů výchovy v současné postmoderní společnosti |
zhodnocení kladů a záporů výchovy v současné postmoderní společnosti |
explanation of basic concepts from the theory of education and training |
explanation of basic concepts from the theory of education and training |
description of theoretical approaches to upbringing and education |
description of theoretical approaches to upbringing and education |
characterizing the educational process and its components |
characterizing the educational process and its components |
enumeration of educational principles |
enumeration of educational principles |
evaluation of the pros and cons of education in the current postmodern society |
evaluation of the pros and cons of education in the current postmodern society |
Odborné dovednosti |
---|
aplikace výchovných zásad v edukačním procesu |
aplikace výchovných zásad v edukačním procesu |
vytváření vhodných podmínek pro výchovný proces |
vytváření vhodných podmínek pro výchovný proces |
nastavení optimálních podmínek výchovného procesu |
nastavení optimálních podmínek výchovného procesu |
application of educational principles in the educational process |
application of educational principles in the educational process |
creating suitable conditions for the educational process |
creating suitable conditions for the educational process |
setting optimal conditions of the educational process |
setting optimal conditions of the educational process |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
E-learning |
E-learning |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Didaktický test |
Didaktický test |
Esej |
Esej |
Analýza textu |
Analýza textu |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Beauchamp, G., Adams, D., & Smith, K. Pedagogies for the Future: A critical reimagining of education. New York. 2022.
-
Bertrand. Soudobé teorie vzdělávání. Praha. 1998.
-
Curren, R. R. Handbook of philosophy of education. New York. 2022.
-
Feldges, T. Education in Europe: contemporary approaches across the continent. New York. 2022.
-
Knox, A. B., Conceic?a?o C. O. S., & Martin, G. L. Mapping the field of adult and continuing education: an international compendium. Virginia. 2017.
-
Pelikán. Hledání těžiště výchovy. Praha. 2011.
-
Petty. Moderní vyučování. Praha. 2013.
-
Průcha. Moderní pedagogika. Praha. 2009.
-
Ries. Člověk a výchova: k humanizaci školy a edukace. Ostrava. 2008.
-
Skalková. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno. 2004.
-
Strouhal, M., & Štech, S. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha. 2017.
-
Strouhal. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha. 2013.
-
Veteška. Teorie vzdělávání dospělých. Praha. 2018.
|