Předmět: Teorie výchovy a vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Teorie výchovy a vzdělávání
Kód předmětu UPV/R4TVV
Organizační forma výuky E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Skarupská Helena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení základních pojmů. Paradigmata teorie výchovy vzdělávání - moderní paradigma edukace. Soudobé teorie výchovy a vzdělávání. Výchovně vzdělávací proces. Složky výchovy a vzdělávání. Výchovné principy a zásady. Podmínky a prostředky výchovně vzdělávacího procesu. Hodnoty ve výchovně vzdělávacím procesu. Současné problémy ve výchově a vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Pro absolvování předmětu jsou důležité znalosti a dovednosti z předmětů Moderní pedagogika, Vzdělávací politiky a strategie, Edukace dospělých.
Pro absolvování předmětu jsou důležité znalosti a dovednosti z předmětů Moderní pedagogika, Vzdělávací politiky a strategie, Edukace dospělých.
Výsledky učení
vysvětlení základních pojmů z teorie výchovy a vzdělávání
vysvětlení základních pojmů z teorie výchovy a vzdělávání
popsání teoretických přístupů k výchově a vzdělávání
popsání teoretických přístupů k výchově a vzdělávání
charakterizování výchovně vzdělávacího procesu a jeho složek
charakterizování výchovně vzdělávacího procesu a jeho složek
vyjmenování výchovných zásad
vyjmenování výchovných zásad
zhodnocení kladů a záporů výchovy v současné postmoderní společnosti
zhodnocení kladů a záporů výchovy v současné postmoderní společnosti
explanation of basic concepts from the theory of education and training
explanation of basic concepts from the theory of education and training
description of theoretical approaches to upbringing and education
description of theoretical approaches to upbringing and education
characterizing the educational process and its components
characterizing the educational process and its components
enumeration of educational principles
enumeration of educational principles
evaluation of the pros and cons of education in the current postmodern society
evaluation of the pros and cons of education in the current postmodern society
Odborné dovednosti
aplikace výchovných zásad v edukačním procesu
aplikace výchovných zásad v edukačním procesu
vytváření vhodných podmínek pro výchovný proces
vytváření vhodných podmínek pro výchovný proces
nastavení optimálních podmínek výchovného procesu
nastavení optimálních podmínek výchovného procesu
application of educational principles in the educational process
application of educational principles in the educational process
creating suitable conditions for the educational process
creating suitable conditions for the educational process
setting optimal conditions of the educational process
setting optimal conditions of the educational process
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
E-learning
E-learning
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Sebereflexe
Sebereflexe
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Didaktický test
Didaktický test
Esej
Esej
Analýza textu
Analýza textu
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Beauchamp, G., Adams, D., & Smith, K. Pedagogies for the Future: A critical reimagining of education. New York. 2022.
  • Bertrand. Soudobé teorie vzdělávání. Praha. 1998.
  • Curren, R. R. Handbook of philosophy of education. New York. 2022.
  • Feldges, T. Education in Europe: contemporary approaches across the continent. New York. 2022.
  • Knox, A. B., Conceic?a?o C. O. S., & Martin, G. L. Mapping the field of adult and continuing education: an international compendium. Virginia. 2017.
  • Pelikán. Hledání těžiště výchovy. Praha. 2011.
  • Petty. Moderní vyučování. Praha. 2013.
  • Průcha. Moderní pedagogika. Praha. 2009.
  • Ries. Člověk a výchova: k humanizaci školy a edukace. Ostrava. 2008.
  • Skalková. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno. 2004.
  • Strouhal, M., & Štech, S. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha. 2017.
  • Strouhal. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha. 2013.
  • Veteška. Teorie vzdělávání dospělých. Praha. 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr