Vyučující
|
-
Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy multikultury. Idea a historie multikulturalismu. Cizinci, menšiny a média. Koncepce multikulturní výchovy. Soužití kultur v multikulturní společnosti a jejich důsledky pro vzdělávání. Kulturní modely a kulturní diference ve vztahu ke vzdělávání. Kulturní aspekty vzdělávání dospělých. Interkulturní komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy |
definovat základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy |
vysvětlit antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury |
vysvětlit antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury |
popsat principy fungování multikulturní společnosti |
popsat principy fungování multikulturní společnosti |
popsat koncepci multikulturní výchovy |
popsat koncepci multikulturní výchovy |
charakterizovat kulturní aspekty ve vzdělávání dospělých |
charakterizovat kulturní aspekty ve vzdělávání dospělých |
Odborné dovednosti |
---|
rozvíjet svou interkulturní senzitivitu vůči jinakosti |
rozvíjet svou interkulturní senzitivitu vůči jinakosti |
uplatňuje principy a metody multikulturní výchovy ve vzdělávání |
uplatňuje principy a metody multikulturní výchovy ve vzdělávání |
vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů |
vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů |
rozpozná projevy extremismu, stereotypních a xenofobních projevů, dokáže na ně upozornit a adekvátně na ně reagovat |
rozpozná projevy extremismu, stereotypních a xenofobních projevů, dokáže na ně upozornit a adekvátně na ně reagovat |
uplatňuje principy interkulturního dialogu |
uplatňuje principy interkulturního dialogu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Banks, James. An introduction to multicultural education. Boston. 2014.
-
Barša, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. Brno. 2003.
-
Bittnerová, Dana; Doubek, David; Levínská, Markéta. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha. 2011.
-
BURYÁNEK, J. et al. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
-
Faltýn, Jaroslav. Multikulturní andragogika. Praha. 2004.
-
Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Praha. 2015.
-
Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
-
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
-
TOLLAROVÁ, B. a kol. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu. Praha: Portál, 2013.
|