Předmět: Multikulturní vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Multikulturní vzdělávání
Kód předmětu UPV/R4MUV
Organizační forma výuky E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Základní pojmy multikultury. Idea a historie multikulturalismu. Cizinci, menšiny a média. Koncepce multikulturní výchovy. Soužití kultur v multikulturní společnosti a jejich důsledky pro vzdělávání. Kulturní modely a kulturní diference ve vztahu ke vzdělávání. Kulturní aspekty vzdělávání dospělých. Interkulturní komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy
definovat základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy
vysvětlit antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury
vysvětlit antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury
popsat principy fungování multikulturní společnosti
popsat principy fungování multikulturní společnosti
popsat koncepci multikulturní výchovy
popsat koncepci multikulturní výchovy
charakterizovat kulturní aspekty ve vzdělávání dospělých
charakterizovat kulturní aspekty ve vzdělávání dospělých
Odborné dovednosti
rozvíjet svou interkulturní senzitivitu vůči jinakosti
rozvíjet svou interkulturní senzitivitu vůči jinakosti
uplatňuje principy a metody multikulturní výchovy ve vzdělávání
uplatňuje principy a metody multikulturní výchovy ve vzdělávání
vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů
vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů
rozpozná projevy extremismu, stereotypních a xenofobních projevů, dokáže na ně upozornit a adekvátně na ně reagovat
rozpozná projevy extremismu, stereotypních a xenofobních projevů, dokáže na ně upozornit a adekvátně na ně reagovat
uplatňuje principy interkulturního dialogu
uplatňuje principy interkulturního dialogu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Odborné dovednosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Banks, James. An introduction to multicultural education. Boston. 2014.
  • Barša, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. Brno. 2003.
  • Bittnerová, Dana; Doubek, David; Levínská, Markéta. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha. 2011.
  • BURYÁNEK, J. et al. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
  • Faltýn, Jaroslav. Multikulturní andragogika. Praha. 2004.
  • Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Praha. 2015.
  • Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
  • ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
  • TOLLAROVÁ, B. a kol. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu. Praha: Portál, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr