|
Vyučující
|
-
Balaban Cakirpaloglu Irena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy multikultury. Idea a historie multikulturalismu. Cizinci, menšiny a média. Koncepce multikulturní výchovy. Soužití kultur v multikulturní společnosti a jejich důsledky pro vzdělávání. Kulturní modely a kulturní diference ve vztahu ke vzdělávání. Kulturní aspekty vzdělávání dospělých. Interkulturní komunikace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy |
| definovat základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy |
| vysvětlit antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury |
| vysvětlit antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury |
| popsat principy fungování multikulturní společnosti |
| popsat principy fungování multikulturní společnosti |
| popsat koncepci multikulturní výchovy |
| popsat koncepci multikulturní výchovy |
| charakterizovat kulturní aspekty ve vzdělávání dospělých |
| charakterizovat kulturní aspekty ve vzdělávání dospělých |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozvíjet svou interkulturní senzitivitu vůči jinakosti |
| rozvíjet svou interkulturní senzitivitu vůči jinakosti |
| uplatňuje principy a metody multikulturní výchovy ve vzdělávání |
| uplatňuje principy a metody multikulturní výchovy ve vzdělávání |
| vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů |
| vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů |
| rozpozná projevy extremismu, stereotypních a xenofobních projevů, dokáže na ně upozornit a adekvátně na ně reagovat |
| rozpozná projevy extremismu, stereotypních a xenofobních projevů, dokáže na ně upozornit a adekvátně na ně reagovat |
| uplatňuje principy interkulturního dialogu |
| uplatňuje principy interkulturního dialogu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Banks, James. An introduction to multicultural education. Boston. 2014.
-
Barša, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. Brno. 2003.
-
Bittnerová, Dana; Doubek, David; Levínská, Markéta. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha. 2011.
-
BURYÁNEK, J. et al. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
-
Faltýn, Jaroslav. Multikulturní andragogika. Praha. 2004.
-
Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Praha. 2015.
-
Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
-
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
-
TOLLAROVÁ, B. a kol. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu. Praha: Portál, 2013.
|