Vyučující
|
-
Denglerová Denisa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Biologické základy osobnosti. Utváření osobnosti vsociálních interakcích. Vztah mezi dispozicemi a prostředím. Možnosti formování osobnosti. Vybrané složky osobnosti. Temperament. Inteligence, schopnosti, kognitivní styl (klasické a moderní teorie inteligence). Motivace. Modely motivační dynamiky. Sebepojetí, sebeuvědomění, seberegulace. Vybraní autoři a jejich koncepce osobnosti. Psychoanalýza a od ní odvozené teorie: S. Freud, A. Adler, C. G. Jung, K. Horneyová, H. S. Sullivan, E. Fromm, E. H. Erikson. Humanistická psychologie, existenciální analýza: C. R. Rogers, K. Goldstein, A. H. Maslow, V. E. Frankl. Behaviorismus: I. P. Pavlov, J. B. Watson, B. F. Skinner, J. T. Dollard a N. E. Miller. Rysový přístup: G. Allport, R. B. Cattell, H. J. Eysenck, Big Five. Kognitivní teorie: G. Kelly, K. Lewin. Teorie sociálního učení a sociálně-kognitivní přístup: A. Bandura, J. Rotter, M. Seligman.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit biologické základy utváření osobnosti |
vymezit biologické základy utváření osobnosti |
popsat utváření osobnosti v sociálních interakcích |
popsat utváření osobnosti v sociálních interakcích |
vysvětlit vztah mezi dispozicemi a prostředím |
vysvětlit vztah mezi dispozicemi a prostředím |
vymezit a popsat vybrané složky osobnosti |
vymezit a popsat vybrané složky osobnosti |
popsat tři koncepce osobnosti dle různých autorů a popsat osobnost v sociálních interakcích z úzu pohledu vzdělávání a rozvoje jedince |
popsat tři koncepce osobnosti dle různých autorů a popsat osobnost v sociálních interakcích z úzu pohledu vzdělávání a rozvoje jedince |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky zhodnotit jednotlivé koncepce osobnosti a vybrat si z nich důležité informace |
kriticky zhodnotit jednotlivé koncepce osobnosti a vybrat si z nich důležité informace |
aplikovat teorie osobnosti do sociální reality |
aplikovat teorie osobnosti do sociální reality |
rozpoznat vybrané složky osobnosti a reflektovat vlastní self-koncept |
rozpoznat vybrané složky osobnosti a reflektovat vlastní self-koncept |
navrhnout možnosti rozvoje vybraných složek osobnosti |
navrhnout možnosti rozvoje vybraných složek osobnosti |
vést korektní diskuzi s ostatními |
vést korektní diskuzi s ostatními |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Atkinsonová, R.L. a kol. Psychologie. Praha : Portál, 2003.
-
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
Drapela, V.J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-606-3.
-
HALL, C. S. , LINDZEY, G. Psychológia osobnosti. Bratislava, 1999.
-
MYERS, D. Exploring Social Psychology. .
-
ŠMARDA, J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-924-0.
-
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Portál, 1997.
|