Předmět: Edukace dospělých

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Edukace dospělých
Kód předmětu UPV/R2EDO
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Andragogika jako věda o výchově, vzdělávání a péči o dospělé. Historické a sociální souvislosti vývoje vzdělávání dospělých. Politika a strategie celoživotního vzdělávání a učení se, strategické národní i nadnárodní dokumenty. Formální, neformální a informální vzdělávání a učení se. Profesionalizace lektora dalšího vzdělávání. Specifika dospělé osoby, jako objektu vzdělávání, zhlediska sociálního, ekonomického, právního, psychologického aj. Metody a formy procesu vzdělávání dospělých. Výzkum voblasti vzdělávání dospělých. Monitoring vzdělávání dospělých. Kvalita ve vzdělávání dospělých. Mezinárodní rozměr vzdělávání dospělých.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 100 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit andragogiku jako vědu o výchově, vzdělávání a péči o dospělé,
vymezit andragogiku jako vědu o výchově, vzdělávání a péči o dospělé,
vysvětlit terminologii z oblasti edukace dospělých,
vysvětlit terminologii z oblasti edukace dospělých,
popsat historické souvislosti vzdělávání dospělých,
popsat historické souvislosti vzdělávání dospělých,
orientovat se ve stěžejních dílech představitelů historické i soudobé odborné veřejnosti,
orientovat se ve stěžejních dílech představitelů historické i soudobé odborné veřejnosti,
popsat specifika učících se dospělých
popsat specifika učících se dospělých
Odborné dovednosti
kriticky přemýšlet o obecných otázkách celoživotního vzdělávání a učení i o formách vzdělávání dospělých,
kriticky přemýšlet o obecných otázkách celoživotního vzdělávání a učení i o formách vzdělávání dospělých,
reflektovat determinanty edukačního procesu dospělých,
reflektovat determinanty edukačního procesu dospělých,
aplikovat metody a formy v oblasti vzdělávání dospělých do procesu edukace,
aplikovat metody a formy v oblasti vzdělávání dospělých do procesu edukace,
aplikovat zásady vzdělávání dospělých v modelových situacích,
aplikovat zásady vzdělávání dospělých v modelových situacích,
využívat nástroje monitoringu vzdělávání dospělých pro účely zlepšování kvality či výzkumu v oblasti edukace dospělých
využívat nástroje monitoringu vzdělávání dospělých pro účely zlepšování kvality či výzkumu v oblasti edukace dospělých
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Odborné dovednosti
Týmová práce
Týmová práce
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Doporučená literatura
  • Bednaříková, I. Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc. 2012.
  • Beneš, M. Andragogika. Praha. 2014.
  • Eger, L. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň. 2012.
  • Kidd, T. T. & Keengwe, L. Adult Learning in the Digital Age. New York. 2009.
  • Krystoň, M. Vybrané kapitoly z andragogiky. Bánská Bystrica. 2012.
  • London, M. The Oxford Handbook of Lifelong Learning. New York. 2021.
  • Malach, J. & Chmura, M. Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. 2014.
  • Mužík, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha. 2012.
  • Plamínek, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha. 2014.
  • Smith, C. M. & Mizzi, C. R. Handbook of Adult and Continuing Education. Virginia. 2020.
  • Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha. 2009.
  • Thompson, J. L. Adult Education For a Change. New York. 2020.
  • Veteška, J. Přehled andragogiky. Praha. 2016.
  • Wilson, A., & Hayes, E. Handbook of Adult and Continuing Education. Hoboken. 2009.
  • Zormanová, L. Didaktika dospělých. Praha. 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr