Předmět: Vzdělávací politiky a strategie

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Vzdělávací politiky a strategie
Kód předmětu UPV/R1VPS
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karger Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Role vzdělání v současné společnosti. Vymezení školské a vzdělávací politiky v rámci veřejné politiky. Funkce, principy, cíle, subjekty a nástroje vzdělávací politiky. Financování vzdělávacích systémů. Hodnocení vzdělávacích systémů. Aktuální trendy v české i mezinárodní vzdělávací politice. Současné problémy vzdělávacích systémů v ČR. Strategické a koncepční dokumenty voblasti vzdělávání. Mezinárodní vzdělávací politika. Mezinárodní strategie vzdělávací politiky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti vzdělávací politiky
definovat základní pojmy z oblasti vzdělávací politiky
orientovat se v nastavení vzdělávací politiky a v českém vzdělávacím systému
orientovat se v nastavení vzdělávací politiky a v českém vzdělávacím systému
popsat funkce, principy, cíle, subjekty a nástroje vzdělávací politiky
popsat funkce, principy, cíle, subjekty a nástroje vzdělávací politiky
vysvětlit financování vzdělávacích systémů
vysvětlit financování vzdělávacích systémů
orientovat se v strategických a koncepčních dokumentech voblasti vzdělávání
orientovat se v strategických a koncepčních dokumentech voblasti vzdělávání
Odborné dovednosti
používat pojmosloví vzdělávací politiky
používat pojmosloví vzdělávací politiky
koncepčně přemýšlet o vzdělávání v širším společenském kontextu
koncepčně přemýšlet o vzdělávání v širším společenském kontextu
navrhnout vhodně cíle, metody, formy a prostředky rozvoje jedinců v konkrétní oblasti
navrhnout vhodně cíle, metody, formy a prostředky rozvoje jedinců v konkrétní oblasti
vypracovat analýzu vybraného strategického nebo koncepčního dokumentu
vypracovat analýzu vybraného strategického nebo koncepčního dokumentu
zhodnotit hlavní oblasti přínosu pro oblast vzdělávání a prognózovat jeho efekt ve společnosti
zhodnotit hlavní oblasti přínosu pro oblast vzdělávání a prognózovat jeho efekt ve společnosti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Brdek, M., & Vychová, H. Evropská vzdělávací politika: programy, principy a cíle. Praha. 2004.
  • Delaney, J. G. Education Policy: Bridging the Divide Between Theory and Practice. Canada. 2017.
  • Delaney, J. G. Educational Policy Studies. Canada. 2015.
  • Dombrovská, M. Informační gramotnost jako veřejný zájem, politika a norma: návod na tvorbu koncepčních dokumentů v oblasti informačního vzdělávání. Praha. 2018.
  • KALOUS, J., ed. a VESELÝ, A., ed. Teorie a nástroje vzdělávací politiky.. Praha: Karolinum, 2006.
  • Kalous, J., Veselý, A., & et al. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha. 2006.
  • Kalous, J., Veselý, A. (eds.). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha:Karolinum, 2006.
  • Kopecký, M. a kol. Celoživotní učení a transnacionalizované veřejné politiky: lidský rozvoj v (post)krizové konfliktní éře. Praha: FF UK, 2018. ISBN 978-80-7308-875-0.
  • Kopecký, M. a kol. Vědění a učení v globalizovaném světě: aktéři a změny. Praha: FF UK, 2013. ISBN 978-80-7308-474-5.
  • Kopecký, M. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou: politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: FF UK, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6.
  • Papa, R., & Armfield, S. W. The Wiley Handbook of Educational Policy. Medford. 2018.
  • Potůček, M. a kol. Veřejná politika. Praha: C.H. Beck, 2016. ISBN 978-80-7400-591-6.
  • Potůček, M. a kol. Veřejná politika. Praha: SLON, 2005. ISBN 978-80-86429-50-2.
  • VESELÝ, A. a kol. Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-75-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr