| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Sociální a pedagogická komunikace - vymezení pojmů, typy komunikace, motivy komunikace a její význam v dnešní společnosti. Verbální komunikace a její analýza. Neverbální komunikace, interpretace neverbálních signálů, paralingvistické projevy a jejich dešifrování. Efektivní komunikace. Zpětná vazba v procesu komunikace. Komunikační styly. Argumentační fauly. Základní charakteristika zdravé komunikace. Asertivní komunikace. Komunikační dovednosti a jejich rozvíjení. Komunikace v pomáhajících profesích, komunikace v různých prostředích a skupinách. Sebepoznání v oblasti komunikace.  Virtuální komunikace. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 15 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 50 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 45 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| definovat základní pojmy v oblasti sociální a pedagogické komunikace | 
| definovat základní pojmy v oblasti sociální a pedagogické komunikace | 
| popsat komunikační styly, modely, komunikační proces | 
| popsat komunikační styly, modely, komunikační proces | 
| jmenovat znaky zdravé komunikace | 
| jmenovat znaky zdravé komunikace | 
| popsat zásady asertivní komunikace | 
| popsat zásady asertivní komunikace | 
| zhodnotit význam komunikace v dnešní společnosti | 
| zhodnotit význam komunikace v dnešní společnosti | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| analyzovat vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální | 
| analyzovat vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální | 
| navrhnout vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích | 
| navrhnout vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích | 
| vhodně interpretovat neverbální signály druhých a dešifrovat paralingvistické projevy | 
| vhodně interpretovat neverbální signály druhých a dešifrovat paralingvistické projevy | 
| kriticky zhodnotit vlastní autentický řečový projev | 
| kriticky zhodnotit vlastní autentický řečový projev | 
| aplikovat osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí | 
| aplikovat osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Praktické procvičování | 
| Praktické procvičování | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Didaktický test | 
| Didaktický test | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Adair, J.E. Efektivní komunikace. Praha: Alfa Publishing. 2004.
                
 
            
                
                - 
                    Boukalová et al. Psychologie komunikace. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-1388-0.
                
 
            
                
                - 
                    DeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání.. Praha: Grada., 2008. 
                
 
            
                
                - 
                    Fontana, D. Sociální dovednosti v praxi.. Praha: Portál, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    Greene, J., & Buteson, B. Handbook of Communication and Social Interaction Skills. England: Taylor & Francis, 2003. ISBN 9780805834178.
                
 
            
                
                - 
                    Kohout, J. Rétorika: umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press, 2002. ISBN 8072610724.
                
 
            
                
                - 
                    Navarro, J. Tajemství řeči těla: gesta, která prozradí více než slova. Praha: Grada., 2017. ISBN 9788027124770.
                
 
            
                
                - 
                    Nichols, M. P. Zapomenuté umění naslouchat: (proč naslouchání vztahům prospívá).. Praha: Návrat domů, 2005. ISBN 807255106x.
                
 
            
                
                - 
                    Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy ? dovednosti ? poruchy. Praha: Grada, 2005. ISBN 8024708582.
                
 
            
                
                - 
                    Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
                
 
            
                
                - 
                    Vymětal, Š. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada, 2009. ISBN 9788024725109.
                
 
            
         
         
         
     |