Vyučující
|
-
Petr Šafránková Anna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sociální a pedagogická komunikace - vymezení pojmů, typy komunikace, motivy komunikace a její význam v dnešní společnosti. Verbální komunikace a její analýza. Neverbální komunikace, interpretace neverbálních signálů, paralingvistické projevy a jejich dešifrování. Efektivní komunikace. Zpětná vazba v procesu komunikace. Komunikační styly. Argumentační fauly. Základní charakteristika zdravé komunikace. Asertivní komunikace. Komunikační dovednosti a jejich rozvíjení. Komunikace v pomáhajících profesích, komunikace v různých prostředích a skupinách. Sebepoznání v oblasti komunikace. Virtuální komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy v oblasti sociální a pedagogické komunikace |
definovat základní pojmy v oblasti sociální a pedagogické komunikace |
popsat komunikační styly, modely, komunikační proces |
popsat komunikační styly, modely, komunikační proces |
jmenovat znaky zdravé komunikace |
jmenovat znaky zdravé komunikace |
popsat zásady asertivní komunikace |
popsat zásady asertivní komunikace |
zhodnotit význam komunikace v dnešní společnosti |
zhodnotit význam komunikace v dnešní společnosti |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální |
analyzovat vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální |
navrhnout vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích |
navrhnout vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích |
vhodně interpretovat neverbální signály druhých a dešifrovat paralingvistické projevy |
vhodně interpretovat neverbální signály druhých a dešifrovat paralingvistické projevy |
kriticky zhodnotit vlastní autentický řečový projev |
kriticky zhodnotit vlastní autentický řečový projev |
aplikovat osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí |
aplikovat osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
Adair, J.E. Efektivní komunikace. Praha: Alfa Publishing. 2004.
-
Boukalová et al. Psychologie komunikace. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-1388-0.
-
DeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání.. Praha: Grada., 2008.
-
Fontana, D. Sociální dovednosti v praxi.. Praha: Portál, 2017.
-
Greene, J., & Buteson, B. Handbook of Communication and Social Interaction Skills. England: Taylor & Francis, 2003. ISBN 9780805834178.
-
Kohout, J. Rétorika: umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press, 2002. ISBN 8072610724.
-
Navarro, J. Tajemství řeči těla: gesta, která prozradí více než slova. Praha: Grada., 2017. ISBN 9788027124770.
-
Nichols, M. P. Zapomenuté umění naslouchat: (proč naslouchání vztahům prospívá).. Praha: Návrat domů, 2005. ISBN 807255106x.
-
Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy ? dovednosti ? poruchy. Praha: Grada, 2005. ISBN 8024708582.
-
Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
-
Vymětal, Š. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada, 2009. ISBN 9788024725109.
|