Předmět: Psychologie I.

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Psychologie I.
Kód předmětu UPV/R1PSY
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vznik psychologie, vymezení disciplíny, hlavní obory a metody Mozek jako orgánový základ psychiky Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání Vědomí a jeho význam v oblasti vzdělávání Vybraná témata z oblasti smyslového poznávání Pozornost jako ukazatel funkčního stavu mozku Paměť, její druhy a strategie zapamatování Jazyk a řeč, uplatnění složek řeči v edukaci Emoce coby základní a regulační systém člověka Motivace - vybrané aspekty se vztahem ke vzdělávání Učení a myšlení - využití dílčích druhů v edukaci Inteligence a tvořivost - využití a možnosti rozvoje Shrnutí učiva

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 33 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
student umí definovat základní psychologické kategorie
student umí definovat základní psychologické kategorie
popsat psychologii jako vědní disciplínu
popsat psychologii jako vědní disciplínu
vysvětlit základní teoretické koncepce i mechanismy fungování lidské psychiky
vysvětlit základní teoretické koncepce i mechanismy fungování lidské psychiky
popsat jednoduchá schémata orgánových základů psychických funkcí
popsat jednoduchá schémata orgánových základů psychických funkcí
popsat proměny psychických funkcí vrůzných věkových obdobích
popsat proměny psychických funkcí vrůzných věkových obdobích
Odborné dovednosti
student umí interpretovat proměny psychických funkcí z úhlu pohledu vzdělávání a rozvoje jedince
student umí interpretovat proměny psychických funkcí z úhlu pohledu vzdělávání a rozvoje jedince
aplikovat psychologický přístup do oblasti vzdělávání dospělých
aplikovat psychologický přístup do oblasti vzdělávání dospělých
reflektovat vlastní emoce
reflektovat vlastní emoce
rozlišit jednání vyplývající z vnitřní nebo vnější motivace
rozlišit jednání vyplývající z vnitřní nebo vnější motivace
aplikovat osvojené znalosti v procesu vlastního učení
aplikovat osvojené znalosti v procesu vlastního učení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Demonstrace
Demonstrace
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Pozorování
Pozorování
Týmová práce
Týmová práce
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Demonstrace
Demonstrace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Týmová práce
Týmová práce
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Cakirpaloglu, P. Psychologie osobnosti. Grada. 2012.
  • Demick, J., & Andreoletti, C. Handbook of adult development. New York: Kluwer. 2003.
  • Fontana. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Portál. 2014.
  • Goleman, D. Emoční inteligence. Grada. 2011.
  • Goswami, U. Cognitive Development: The Learning Brain. United Kingdom: Taylor & Francis. 2008.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Grada. 2018.
  • Krengel, M. Tajemství efektivního učení: dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím. Grada. 2015.
  • Orel, M. a Facová, V. Člověk, jeho smysly a svět. Grada. 2010.
  • Plháková. Obecná psychologie. Academia. 2023.
  • Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi. Grada. 2020.
  • Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Grada. 2019.
  • Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti. Grada. 2021.
  • Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy. Grada. 2011.
  • Tennant, M. Psychology and adult learning: the role of theory in informing practice. Fourth edition. New York. 2020.
  • Vágnerová, M. Obecná psychologie. Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Karolinum. 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr