Vyučující
|
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vznik psychologie, vymezení disciplíny, hlavní obory a metody Mozek jako orgánový základ psychiky Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání Vědomí a jeho význam v oblasti vzdělávání Vybraná témata z oblasti smyslového poznávání Pozornost jako ukazatel funkčního stavu mozku Paměť, její druhy a strategie zapamatování Jazyk a řeč, uplatnění složek řeči v edukaci Emoce coby základní a regulační systém člověka Motivace - vybrané aspekty se vztahem ke vzdělávání Učení a myšlení - využití dílčích druhů v edukaci Inteligence a tvořivost - využití a možnosti rozvoje Shrnutí učiva
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 33 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student umí definovat základní psychologické kategorie |
student umí definovat základní psychologické kategorie |
popsat psychologii jako vědní disciplínu |
popsat psychologii jako vědní disciplínu |
vysvětlit základní teoretické koncepce i mechanismy fungování lidské psychiky |
vysvětlit základní teoretické koncepce i mechanismy fungování lidské psychiky |
popsat jednoduchá schémata orgánových základů psychických funkcí |
popsat jednoduchá schémata orgánových základů psychických funkcí |
popsat proměny psychických funkcí vrůzných věkových obdobích |
popsat proměny psychických funkcí vrůzných věkových obdobích |
Odborné dovednosti |
---|
student umí interpretovat proměny psychických funkcí z úhlu pohledu vzdělávání a rozvoje jedince |
student umí interpretovat proměny psychických funkcí z úhlu pohledu vzdělávání a rozvoje jedince |
aplikovat psychologický přístup do oblasti vzdělávání dospělých |
aplikovat psychologický přístup do oblasti vzdělávání dospělých |
reflektovat vlastní emoce |
reflektovat vlastní emoce |
rozlišit jednání vyplývající z vnitřní nebo vnější motivace |
rozlišit jednání vyplývající z vnitřní nebo vnější motivace |
aplikovat osvojené znalosti v procesu vlastního učení |
aplikovat osvojené znalosti v procesu vlastního učení |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Demonstrace |
Demonstrace |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Pozorování |
Pozorování |
Týmová práce |
Týmová práce |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Demonstrace |
Demonstrace |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Týmová práce |
Týmová práce |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Systematické pozorování studenta |
Systematické pozorování studenta |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Cakirpaloglu, P. Psychologie osobnosti. Grada. 2012.
-
Demick, J., & Andreoletti, C. Handbook of adult development. New York: Kluwer. 2003.
-
Fontana. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Portál. 2014.
-
Goleman, D. Emoční inteligence. Grada. 2011.
-
Goswami, U. Cognitive Development: The Learning Brain. United Kingdom: Taylor & Francis. 2008.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Grada. 2018.
-
Krengel, M. Tajemství efektivního učení: dvakrát lepší výsledky s polovičním úsilím. Grada. 2015.
-
Orel, M. a Facová, V. Člověk, jeho smysly a svět. Grada. 2010.
-
Plháková. Obecná psychologie. Academia. 2023.
-
Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi. Grada. 2020.
-
Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Grada. 2019.
-
Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti. Grada. 2021.
-
Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy. Grada. 2011.
-
Tennant, M. Psychology and adult learning: the role of theory in informing practice. Fourth edition. New York. 2020.
-
Vágnerová, M. Obecná psychologie. Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Karolinum. 2016.
|