Vyučující
|
-
Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Pedagogika jako věda, postavení pedagogiky v systému věd o člověku, struktura základních pedagogických disciplín, vztah pedagogické teorie a praxe, výchova a vzdělávání, další základní pedagogické kategorie a pojmy. Dějiny výchovy a vzdělávání, názory na vychovatelnost a vzdělavatelnost z hlediska historického vývoje, významné osobnosti pedagogiky a jejich odkaz. Současná vzdělávací politika v EU a České republice. Legislativa. Alternativní a inovativní pedagogické směry. Jedinec jako subjekt edukace, věkové a individuální zvláštnosti, individualizace ve výchově a vzdělávání. Role pedagoga, požadavky na výkon pedagogické profese, profesní kompetence, profesní dráha pedagogů, zvláštnosti pedagogické profese. Edukační proces, jeho charakteristika a zákonitosti, systémové pojetí edukačního procesu. Současné trendy a úkoly pedagogiky, aktuální pedagogické problémy a otázky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit vztah pedagogiky k ostatním vědním disciplínám |
definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit vztah pedagogiky k ostatním vědním disciplínám |
popsat názory na vychovatelnost a vzdělavatelnost v historii, analyzovat soudobé pedagogické přístupy, zhodnotit jejich klady a zápory |
popsat názory na vychovatelnost a vzdělavatelnost v historii, analyzovat soudobé pedagogické přístupy, zhodnotit jejich klady a zápory |
popsat činitele výchovně vzdělávacího procesu |
popsat činitele výchovně vzdělávacího procesu |
orientovat se v platných legislativních dokumentech |
orientovat se v platných legislativních dokumentech |
analyzovat aktuální problémy a otázky v oblasti výchovy a vzdělávání |
analyzovat aktuální problémy a otázky v oblasti výchovy a vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat aktuální pedagogické problémy a otázky |
interpretovat aktuální pedagogické problémy a otázky |
vyhledat v platné legislativě východiska pro realizaci edukačního procesu v konkrétním prostředí |
vyhledat v platné legislativě východiska pro realizaci edukačního procesu v konkrétním prostředí |
kriticky zhodnotit alternativní a inovativní pedagogické směry |
kriticky zhodnotit alternativní a inovativní pedagogické směry |
aplikovat osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních profesních kompetencí jako edukátora |
aplikovat osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních profesních kompetencí jako edukátora |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Didaktický test |
Didaktický test |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Dvořáková, Markéta. Základní učebnice pedagogiky. Praha. 2015.
-
Kantorová, Jana; Grecmanová, Helena. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc. 2008.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha. 2012.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha. 2017.
-
Průcha, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. Praha. 2015.
-
Průcha, Jan; Walterová, Eliška; Mareš, Jiří. Pedagogický slovník. Praha. 2013.
-
Šafránková, Dagmar. Pedagogika 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha. 2019.
-
Vališová, Alena; Kasíková, Hana; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. Praha. 2011.
|