|
Vyučující
|
-
Masár Machová Dagmar, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Bádání o jazyku ve starověku (řečtí a římští filozofové, Indie) Středověk (scholastika, role latiny) Renesanční jazykovědci Historická gramatika 19. století, počátek lingvistiky jako vědecké disciplíny Strukturalismus (de Saussure, Pražská škola, Kodaňská škola) Americký strukturalismus a základy generativní gramatiky Rozvoj moderních lingvistických směrů (sociolingvistika, pragmatika) Pomezní lingvistické disciplíny (psycholingvistika, neurolingvistika, osvojování jazyka) Počítačová lingvistika, korpusová lingvistika
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znalost lingvistické terminologie na úrovni absolventa bakalářského oboru Filologie |
| znalost lingvistické terminologie na úrovni absolventa bakalářského oboru Filologie |
| Výsledky učení |
|---|
| vyjmenovat jednotlivé etapy lingvistického myšlení |
| vyjmenovat jednotlivé etapy lingvistického myšlení |
| popsat základní rysy jednotlivých lingvistických etap |
| popsat základní rysy jednotlivých lingvistických etap |
| popsat metodologii jednotlivých lingvistických etap |
| popsat metodologii jednotlivých lingvistických etap |
| vyjmenovat klíčové jazykovědce jednotlivých etap spolu s jejich hlavními myšlenkami |
| vyjmenovat klíčové jazykovědce jednotlivých etap spolu s jejich hlavními myšlenkami |
| vyjmenovat moderní lingvistické disciplíny |
| vyjmenovat moderní lingvistické disciplíny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| identifikovat jednotlivé lingvistické směry na základě primární literatury |
| identifikovat jednotlivé lingvistické směry na základě primární literatury |
| analyzovat specifika jednotlivých etap bádání o jazyce |
| analyzovat specifika jednotlivých etap bádání o jazyce |
| zhodnotit přínos jednotlivých historických etap |
| zhodnotit přínos jednotlivých historických etap |
| identifikovat moderní lingvistické směry a jejich obsahy |
| identifikovat moderní lingvistické směry a jejich obsahy |
| aplikovat znalosti získané v semináři v argumentační eseji |
| aplikovat znalosti získané v semináři v argumentační eseji |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Esej |
| Esej |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
|
Doporučená literatura
|
-
Allan, Keith. The History of Linguistics. Oxford, 2013.
-
Bloomfield, Leonard. Language. Chicago, 1984.
-
ČERNÝ, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
-
Chomsky, Noam. Knowledge of Language: Its Nature, Origin, and Use. Westport, 1986.
-
Lepschy, Guilio. History of Linguistics. Volume II: Classical and Medieval Linguistics. New York, 2014.
-
Lepschy, Guilio. History of Linguistics. Volume III: Renaissance and Early Modern Linguistics. New York, 2014.
-
Lepschy, Guilio. History of Linguistics. Volume IV: Nineteenth-Century Linguistics. New York, 2014.
-
Robins, R. H. A Short History of Linguistics. New York, 1997.
-
Rowe, Bruce - Levine, Diane. A Concise Introduction to Linguistics. New York, 2016.
-
Saussure, Ferdinand de. Course in General Linguistics. New York, 1959.
-
Steiner, Peter (ed). The Prague School: Selected Writings, 1929?1946. Austin, 1982.
|